Megszavazták-e a szinódusi atyák az újraházasodottak áldozását? Szabó Ferenc SJ azt állítja hamisan, hogy igen.
2017. március 13. írta: Szerdahelyi Miklós

Megszavazták-e a szinódusi atyák az újraházasodottak áldozását? Szabó Ferenc SJ azt állítja hamisan, hogy igen.

Ferenc pápa sokat vitatott Amoris Laetitia kezdetű családszinódusok utáni apostoli buzdítása vajon tényleg a családszinódusok gyümölcse? A kérdés nem nagyon fontos, hiszen egy pápának nem szükséges, hogy szinódusok tekintélyére alapozza buzdításait, megteheti azokat saját jogon is. Ferenc pápa azonban szereti hangsúlyozni, hogy cselekedetei demokratikusak, hogy ő egy valódi meghallgatási folyamat után hoz a többségnek megfelelő döntést. Ez a narratíva teszi szükségszerűvé, hogy a pápa "barátai" is kihangsúlyozzák, amikor csak lehet, hogy az Amoris Laetia nem "csak" a pápa műve, hanem az egész Egyház együttes hangja.
Na, de így van-e?
szabo_ferenc_1.JPG
Szabó Ferenc jezsuita atya szerint (képünkön) igen. Lássuk a részleteket!

Az elsősorban vitatott szakasz az Amoris Laetitia 351-es lábjegyzete, melyre hivatkozva sorra engedélyezik a világ püspökei az újraházasodottak áldozását. A lábjegyzet kontextusa a "nem rendezett" kapcsolatokban élő párok helyzete, és a kísérésük. 
Ferenc pápa, Amoris Laetitia, 351-es lábjegyzet:
Bizonyos esetekben ez a szentségek segítségét is jelentheti. Ezért „szeretném emlékeztetni a papokat, hogy a gyóntatószék nem egy kínzókamra, hanem találkozás az Úr irgalmával” (Evangelii Gaudium). Arra is felhívnám a figyelmet, hogy az Oltáriszentség „nem díj a tökéletesek számára, hanem a gyengék erős orvossága és tápláléka”.
Az újraházasodottak áldozásáról ennyi szerepel az Amoris Laetitiában, és most lássuk, ezt, vagy ehhez hasonló dolgot megszavaztak-e a szinódusi atyák. A tények ezzel kapcsolatban, a szinódusi dokumentumok, és részletes szavazati arányok paragrafusonként, a Vatikán honlapján vannak megörökítve:

A 2014-es szinóduson az a paragrafus (52) sem lett megszavazva, amely csupán megemlíti az újraházasodottak áldozását, mint egy téma, amit az atyák tárgyaltak. Csak a téma említése is  104 "igen" - 74 "nem" arányban nem kapta meg a szinódusi szabályzatban lefektetett szükséges kétharmadot, hogy bekerüljön a Relatio Synodiba, mely a 2015-ös szinódus kiindulási dokumentuma.  Vagyis 74 atya egyáltalán említésre méltónak sem találta az újraházasodottak Eucharisztiához járulásának témáját, míg 104-en megszavaztak egy leíró bekezdést, mely megemlíti, hogy egyesek javasolták, mások ellene voltak, és megint mások tovább gondolkodnának a kérdésről. A szavazat kimenetele ott szerepel a Vatikán holnapján található dokumentum függelékébenszavazat_1.png

Fontos észrevenni, hogy még ez az "nem-megszavazás" sem az újraházasodottak áldozásának javaslatról szólt, mint ahogy azt például Pio érsek beállította máshelyütt. A témát Ferenc pápa a szavazás után önhatalmúlag mentette át a 2015-ös szinódusra, ami jogában áll, csak éppen ez sem olyasmi amivel a pápa "barátai" dicsekednének, mert Ferenc pápa antiszinodális viselkedése nem illik a narratívájukba. 

A 2015-ös szinódus, ha valamitől, akkor attól volt hangos, hogy az atyák többsége masszívan ellene volt a Kasper-Ferenc javaslatnak, és a manipulatív szinódusi titkárság valamint a pápa által személyesen válogatott liberális szövegező bizottság közösen sem tudtak semmit tető alá hozni, ami indokolhatná az Amoris Laetitia 8. fejezetének 351-es lábjegyzetét, és az annak nyomán kialakult helyzetet. Az újraházasodottak áldozásáról egyszerűen szó sem esett a szavazásra bocsátott paragrafusokban (tehát ide még csak bizonyítékot sem tudok beszúrni, hogy mennyire nem szavazták meg a szinódusi atyák!), éppen ezért tűnt biztatónak második családszinódust lezáró dokumentum - senki nem hitte, hogy a meg sem említett téma, végül egy Ferenc pápa által önhatalmúlag hozzáadott lábjegyzethez vezet, ami aztán az egész 200+ oldalas dokumentum legfontosabb része lesz az utókor számára.

Mivel a szöveg [2015 relationi finalis] szigorú értelemben nem ad semmit a progresszíveknek és ezért jobb híján a szöveg félremagyarázásába kell majd bocsátkozniuk, rengeteg alkalmunk lesz, hogy rámutassunk nem csak a teológiai csúsztatásaikra, de a szinódus ellenes magatartásukra is - hiszen a progresszívek nem értékelik a világ minden tájáról egybegyűlt szinódusi atyák megfontolt véleményét. Ez egyebek mellett szórakoztató is lehet…
Március 11-én a Bonum TV Szabó Ferenc jezsuita teológust, a Vatikáni Rádió magyar műsorának volt szerkesztőjét kérte meg, hogy írjon "helyreigazítást" egy ügyben, ami blogunkhoz is kapcsolódik, és amiről itt, itt és itt kimerítően írtunk. Helyreigazítás közben egyéb dolgokat is mondott Szabó Ferenc atya, és úgy tűnik "nem értékeli a világ minden tájáról egybegyűlt szinódusi atyák megfontolt véleményét". Illetve mindenki eldöntheti, hogy a tapasztalt vatikáni tudósító jezsuita szerzetes vajon csak tájékozatlan, vagy azt a narratívát terjeszti-e, hogy Ferenc pápa nagyon szinodális - mindenesetre a tények nem igazolják ezt a Bonum TV-n közzétett megjegyzését:
Egyesek az Amoris laetitia k. buzdítást Ferenc pápa egyéni elmélkedésének tartják, jóllehet a pápa a világegyházat képviselő szinódusi atyák kétharmados többsége által megszavazott tételek alapján fogalmazta meg szövegét.
Az igazság az, hogy Ferenc pápa kiegészítette a szinódusi atyák megszavazott pontjait - amivel, ismétlem, önmagában nincs baj - de az Amoris Laetitiával szemben kritikus hangokat azzal nem lehet elhallgattatni, Szabó Ferenc atya, hogy a szinódus megszavazott mindent, ami az Amorisban szerepel, mert ez tényszerűen hamis. 

Lehet egyetérteni az újraházasodottak áldozásával, vagy sem, más téma, de abban mindnyájan egyetértünk szerintem, hogy a történelemhamisítás nem visz előre.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kávét! · http://katolikusvalasz.blogspot.com/ 2017.03.13. 09:48:29

"Nem az egészségesekmek van szüksége orvosra hanem a betegeknem. Szerintem áldozhassanak az újra házasodottak is." Ez a véleménye a kérdésről sok embernek.

De ez a vélemény csak látszólag irgalmas , valójában nem az, ha hisszük, hogy az ilyen második "házasságok" bűnösek, és ha hisszük, hogy az Eucharisztia vétele a halálos bűnben lévő ember számára kárhozatos, vagyis árt neki magának, akin irgalmat szerettünk volna emberi okoskodás által gyakorolni. Javaslom olvasásra a Katekizmus és a Familiaris Consortio mellette Erdő Péter bíboros úr állásfoglalását: katolikusvalasz.blog.hu/2017/03/10/erdo_peter_biboros_ur_allasfoglalasa_az_ujrahazasodottak_aldozasarol_765
süti beállítások módosítása