Hetek óta nem hallottunk a Dubiát (teljes magyar szöveg itt) nyilvánosságra hozó bíborosok felől, noha decemberben Burke bíboros azt nyilatkozta, hogy amennyiben a pápa nem tisztázza a katolikus tanításnak megfelelően az Amoris Laetitia zavart okozó részeit, a pápa hivatalos helyreigazítása a karácsonyi időszak után megtörténhetne.
A Ferenc pápa Amoris Laetitiájának eretnek értelmezéseivel szemben benyújtott, majd nyilvánosságra hozott Dubiát kifogásoló oldal előszeretettel híreszteli, hogy a Dubia már meg van válaszolva, hiszen Schönborn bíboros, vagy Coccopalmerio bíboros leszögezték, hogy az Amoris Laetitia kifogástalan, vagy hogy maga Ferenc pápa megválaszolta már a Dubiát, amikor beszédeiben elítélte a reformokkal szembeni ellenállást, vagy a "jog doktorainak" kazualisztikus okoskodását.
Kétségtelen azonban, hogy sem Ferenc pápa, sem a nevében beszélők nem nyilatkoztak konkrétan a Dubiában felvetett aggályokról, és pláne nem válaszolták meg világosan azokat a katolikus tanítás fényében.
Március 24-én Burke bíboros kérdésekre válaszolva elmondta, hogy a bíborosoknak segíteniük kell a pápát az ilyen helyzetekben, és ha a pápa nem tisztázza a kételyeket, akkor a bíborosoknak mély tisztelettel hivatalos helyreigazítást kell tenniük, és a lelkek java érdekében ezt ismertetni kell.
A (sajnos rossz minőségű) videó és hanganyag itt érhető el.
A rövid felvétel elején Burke bíboros először arról beszél, hogy a bíborosoknak segíteniük kell a pápát ilyen [a hit tisztaságát veszélyeztető - KV szerk.] helyzetekben, és ezt ők nagy tisztelettel tették meg.
A következő kérdés arra vonatkozik, hogy mit tennének a bíborosok, ha a pápa nem válaszolja meg a Dubia kérdéseket? Burke bíboros válasza a következő:
Ki kell javítanunk a helyzetet, ismétlem, tiszteletteljes módon, a változatlan katolikus tanításnak megfelelően kell a kérdésekre válaszolnunk, és ezt a lelkek java miatt ismertetni kell.
A Dubiában felvetett kérdések (melyek tisztázatlanok maradnak a Ferenc pápa Amoris Laetitiájában) egy mondatra tömörítve, és az egyszavas válaszok a Katolikus Egyház Katekizmusa alapján, a következők:
- Házasságtörésben élők járulhatnak-e Eucharisztiához és a bűnbánat szentségéhez? (NEM)
- Vannak-e abszolút erkölcsi normák? (IGEN)
- Vannak-e súlyosan bűnös életállapotok? (IGEN)
- Ami belsőleg, önmagában rossz, az lehet-e bizonyos körülmények között és jó szándék esetén erkölcsileg jó döntés? (NEM)
- Bűn-e a bűn akkor, ha a bűnös nem érzi annak? (IGEN)