Az Egyház "ellopta" a karácsonyt a pogány Rómától?
2017. augusztus 15. írta: Katolikus Válasz

Az Egyház "ellopta" a karácsonyt a pogány Rómától?

Angelo Stagnaro írása a National Catholic Register oldalról.

evinger-christmas.jpgEgyesek azt állítják, hogy a keresztények ellopták december 25-ét a "Sol Invictus" (Legyőzhetetlen Nap) római pogány napfesztiváltól. Tévednek.

Két évezrede minden december 25-én a keresztények Jézus Krisztus születését ünneplik. Ahogy a katekizmus mondja (525-526):

Jézus egy istálló alázatosságában született, szegény családban; az esemény első tanúi egyszerű pásztorok voltak. Ebben a szegénységben ragyog föl az Ég dicsősége.

Istenhez képest "gyermekké lenni" az Országba történő belépés föltétele; ehhez meg kell alázkodni, kicsivé kell válni; sőt "újra kell születni" (Jn 3,7), Istenből kell születni, hogy valaki Isten fiává legyen. A születés misztériuma teljesedik bennünk, amikor Krisztus "formálódik" bennünk. Jézus születése e "csodálatos cserének" misztériuma.

Most tehát annak ellenére, amit önök esetleg hallottak, a római pogányok voltak azok, akik ellopták tőlünk a december 25-i ünnepet.

Bár az igaz, hogy Kr.u. 275-ben Aurelianus római császár december 25-ét a "Legyőzhetetlen Nap Születése" pogány ünnepévé tette a naptárnak azon a pontján, amikor a nappali világosság hosszabbodni kezd, de nem véletlenül választotta december 25-ét. Ha a császár a téli napfordulót akarta volna ünnepelni, akkor december 21-ét jelölte volna ki ennek a pogány fesztiválnak a napjául.

Ez szolgáljon a kérdés megoldásának első nyomravezető jeleként.

A pogányság a végét járta a Birodalomban a keresztények erőfeszítéseinek köszönhetően, így Aurelianus, mint minden pogány, azt gondolta: mindenkit itassunk le, és boldogok lesznek, ha pogányokká válhatnak.

Aurelianus nagyon aggódott amiatt a csodával határosnak tűnő növekedés miatt, amelyet a kereszténység ért el a Birodalmában, és egy elhibázott erőfeszítéssel, hogy kifogja a szelet a keresztények vitorlájából, megalapította a Sol Invictus ünnepet, ugyanazt a napot jelölve ki, amelyen mi mindig Krisztus születését ünnepeljük.

Ezen túl, Római Szent Hippolütosz Kr. u. 234-ben írt Krónikájában, vagyis pontosan 39 évvel azelőtt, hogy Aurelianus megteremtette volna pogány fesztiválját, világosan elmagyarázza, hogy Jézus születése "nyolc nappal január kalendája előtt", vagyis december 25-én történt.

Furcsa, hogy a "december 25-i pogány napfesztivál" ötletével eredetileg 300 évvel ezelőtt Paul Ernst Jablonski protestáns történész állt elő. Feltevését anélkül tette közzé, hogy bármiféle bizonyítékot hozott volna, és ma azon küszködünk, hogy megmagyarázzuk, miért tévednek azok, akik inkább hisznek a pletykáknak, mintsem hogy elolvassanak egy történelemkönyvet.

Tehát túl sok minden mond ellent annak, hogy Aurelianus császár véletlen egybeesésként választotta volna ki december 25-ét. Világos, hogy egyaránt rá akarta szedni mind a pogányokat, mind a keresztényeket.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spinat 2017.08.15. 21:33:21

Akkor a keresztények miért decemberben ünneplik Jézus születését, mikor nyáron született?

Tisztességes Természettudomány 2017.08.15. 21:39:39

Magyarázkodás, magyarázkodás. Ezt inkább decemberben lenne ildomos megtenni, ma a Szűz Mária - Nagyboldogasszony mondakör egybemosódásáról kellene magyarázkodni.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.15. 21:44:54

@spinat:

Mert keresztény tartalmat kellett adni a pogány télinapforduló ünnepnek.

károly szántana 2017.08.15. 23:10:04

i.sz. 336 óta bizonyítottan keresztény ünnep Rómában, azaz több, mint 50 évvel a fent nevezett pogány ünnep után. Ki is lopott kitől?
süti beállítások módosítása