Egy argentin püspök is hithű értelmezést adott ki az Amoris Laetitiához
2017. szeptember 17. írta: Katolikus Válasz

Egy argentin püspök is hithű értelmezést adott ki az Amoris Laetitiához

2017-09-01_9-25-16.pngAz argentínai San Luis püspöke, Pedro Daniel Martínez Perea, még június 29-én küldött ki körlevelet az egyházmegyéje papjainak, "Házasság, új együttélések, és az Eucharisztia az Amoris Laetitia 8. fejezetében" címmel. A levél példás világossággal áll ki az Egyház tanítása mellett a pápai buzdítás értelmezésében.

Ahogy a püspök írja:

Ha a bíróság ítélete úgy határoz, hogy a házassági kötelék nem semmis, úgy a házasság érvényben marad. Ezen ítélet előtt az együttélő hívek arra vannak meghívva, hogy a különválás útját válasszák, mivel [enélkül] az evangélium tanításával ellentétesen élnének, és ezért ha továbbra is az együttélés állapotában (more uxorio) maradnának, miközben a szentségi kötelékük egy másik személlyel fennáll, objektíve a bűn állapotában lennének. Az életüknek ez a valósága kizárja az Oltáriszentség vételét, a halálveszély esetét kivéve, mivel ellentmond "a Krisztus és az Egyház közötti szeretet Eucharisztia szentségében jelzett és benne megvalósuló egységének" (XVI. Benedek, Sacramentum Caritatis, 2007. február 22., n. 29, AAS 99 (2007))

Perea püspök szerint az Amoris Laetitát a II. Vatikáni Zsinat Lumen Gentium kezdetű dogmatikus konstitúciójának 25. pontja szellemében kell értelmezni, ami egyértelművé teszi, hogy az új együttélésben lévő elvált hívek - az objektíve bűnös életállapotuk miatt - változatlanul nem részesíthetők az Oltáriszentségben. A püspök a levelében ki is jelenti: "a szinódus utáni apostoli buzdítás, az Amoris Laetitia, e tekintetben nem változtatta meg sem a tanítást, sem az egyházfegyelmi gyakorlatot".

A püspök kemény ítéletet is megfogalmaz:

erkölcstelen lenne a részünkről, ha összezavarnánk a híveket a keresztény házasság természete és az Eucharisztia misztériuma kapcsán. Ezen felül botránykeltés is lenne, mivel másokat a rossz felé vinne, vagy úgy lenne értelmezhető, mintha a házasság nem lenne felbonthatatlan. Különösen botránykeltő lenne a sérült családok, a hívek közössége, és a fiatalok számára.

Perea püspök szerint az erkölcsi és természeti törvénnyel ellentétes együttélési formák újkeletű egyházi jóváhagyása azt tükrözné, hogy az isteni kinyilatkoztatás kora nem zárult még le és a történelem kibontakozásán keresztül folytatódik tovább, a ma püspökeinek a Szentlélek új megnyilatkozásokat adva. A püspök egyértelművé teszi, hogy mindez ellentétes a katolikus hittel, és így lehetetlenné teszi az Egyház számára a Szentírásba foglalt kinyilatkoztatás alapján objektíve bűnösnek felismert együttélések elismerését.

A püspök hasonlóan elítéli a tanítás és a gyakorlat szétválasztásának ideáját, mivel az valójában az Egyházban a látható és láthatatlan valóságok szétválaszthatóságát tanítja, amely dualisztikus egyházképet XII. Piusz pápa "egyszerűen antikatolikusnak" nyilvánított, és amelyet a Lumen Gentium konstitúció 8. pontja is egyértelműen elítélt.

A mód, ahogyan az argentin San Luis egyházmegye püspöke az Amoris Laetitiát értelmezi, nem előzmény nélküli. Az egyházmegye korábbi püspöke, Juan Rodolfo Laise O.F.M., az egyik első aláíró volt azon a 2016-os indítványon, amelyben közel 35 000 hívő, pap és püspök kérte Ferenc pápától az Amoris Laetitia kiadása nyomán az Egyház házassággal kapcsolatos tanításának világos(abb) megerősítését.

Perea püspök értelmező instrukciója azonban mindenképpen érdekesnek számít annak fényében, hogy az argentin püspöki kar volt az első olyan püspöki testület, amelyik az újraházasodott elváltak áldoztathatóságához (a korábban szintén az argentin püspöki kar tagjaként szolgáló) Ferenc pápától megerősítést kapott.

Szintén Argentínában történt meg az az eset is idén júniusban, hogy egy püspök egyenesen külön ünnepi szentmisét szervezett folyamatos házasságtörésben élő párok áldoztatására. Utóbbi botrányra a Vatikán semmilyen nyilvános választ nem adott, igaz, röviddel a szentségtörő püspöki szentmise után az ügyben eljárni illetékes Hittani Kongreció vezetőjét, Gerhard Müller bíborost, Ferenc pápa leváltotta.

Az egyházi válságról, amit Ferenc pápa Amoris Laetitia kezdetű, 2016 áprilisában kiadott szinódus utáni apostoli buzdítása keltett, legutóbb augusztusban közöltünk összefoglalót, amikoris a brazil püspöki kar próbálkozott meg a buzdítás nyilvános értelmezésével.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.