Raymond Burke bíboros a Szent X. Piusz Papi Testvérülettől való távolmaradásra buzdítja a híveket
2017. október 02. írta: Katolikus Válasz

Raymond Burke bíboros a Szent X. Piusz Papi Testvérülettől való távolmaradásra buzdítja a híveket

Felháborodottan közölte hangfelvételen és leiratban is az amerikai Raymond Burke bíborosnak egy júliusi liturgikus konferencián rendezett panelbeszélgetésen elhangzott szavait egy a Szent X. Piusz Papi Testvérülettel szimpatizáló weboldal.

A bíboros a beszélgetés moderátorának arra a kérdésére válaszolt, hogy megengedett-e, hogy a katolikus hívek a Szent X. Piusz Papi Testvérület (SSPX) szentmiséjére menjenek, és ott szentáldozáshoz járuljanak. A kérdés egyre inkább aktuális, ha figyelembe vesszük, hogy minden eddiginél közelebb került annak lehetősége, hogy az SSPX az Egyház legitim módon működő személyi prelatúrájává válik.

Raymond Burke bíboros álláspontját még nem ismerve és egy olvasónk hozzászólásával egyetértve, már mi is kifejtettük szerény véleményünket a helyzetről. Az alábbiakban, a vita részeként, Burke bíboros válaszának magyar nyelvű fordítását közöljük.

burke-e1506803715633.jpgRaymond Burke bíboros: A kérdést övező különféle érvek ellenére a tény az, hogy a Szent X. Piusz Papi Testvérület szakadásban van, mióta a néhai Marcel Lefebvre érsek négy püspököt a római pápa felhatalmazása nélkül felszentelt.

És ezért nem szabályszerű szentmisén résztvenni vagy szentségekhez járulni olyan templomban, ami a Szent X. Piusz Papi Testvérület vezetése alatt áll.

Ha már itt tartunk, az Egyházban zajló általános válság részben ebbe a kérdésbe is belépett, mivel a Szentatya a Szent X. Piusz Papi Testvérület papjainak lehetővé tette, hogy érvényes házasságkötéseket ünnepeljenek, engedéllyel és érvényesen. Erre azonban nincs kánonjogi magyarázat, és ez egyszerűen egy anomália.

És XVI. Benedek pápa is, a lemondása előtt, feloldotta annak a négy püspöknek a kiközösítését, akiket pápai felhatalmazás nélkül szenteltek fel. Annak feltétele azonban, hogy egy kiközösítést feloldjanak, az, hogy a személy feladja a makacsságát, és vágyakozzon a teljes megbékélésre az Egyházzal. Azonban tény, hogy ez nem történt meg, és így ez egy másik anomális helyzet.

Nincsenek már kiközösítve, de nincsenek szabályos közösségben sem a katolikus egyházzal.

Ezért hát az egész dolog nagyon bonyolult, de én azt mondanám önöknek, hogy nem hiszem, hogy helyes lenne a Szent X. Piusz Papi Testvérületben szentségekben részesülni, mivel ez nem segíti őket hozzá [a megbékéléshez]. Mindenekelőtt a szentségeket nem megengedetten ünneplik. Érvényesek ugyan, kétség sem férhet hozzá akkor, ha a pap érvényesen van felszentelve, azonban ez az Egyház egységével ellentétes megnyilvánulás. Ehelyett arra kellene bátorítanunk a Szent X. Piusz Papi Testvérület tagjait, hogy jussanak megbékélésre az Egyházzal.

Ami azt illeti - és azt hiszem ezt Saguto atya is megerősítheti - ez volt a helyzet Lacrosse-ban és St. Louisban is, ahol a Szuverén Pap Krisztus Király Intézetének szolgálatai működtek azok számára, akik az Egyház rítusaira az ősi formájukban vágytak, és sokan, rengetegen, akik Szent X. Piusz Papi Testvérülethez jártak, visszatértek az Egyházba.

És azt mondom, hogy ha egyszerűen szabadon eljárnánk az SSPX miséire és egyéb ünnepeire, miféle bátorítást adna ez nekik arra, hogy megbékéljenek az Egyházzal?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapsihapsi 2017.10.02. 19:59:27

Nem túl szerencsés címválasztás. Burke bíboros alapvetően nem a távolmaradásra hív fel, hanem arra világít rá, hogy az Eucharisztiának (mint szentmisének és mint szentáldozásnak egyaránt) nagyon komoly egyháztani jelentősége van, és ez az, ami miatt nem helyes az interkommúnió más felekezetekkel sem. Vagyis a távolmaradás Burke bíboros úr mondanivalójának nem a lényege, hanem a következménye. Az ortodox egyháztanban ez a szempont sokkal elevenebben maradt meg, mi inkább az érvényesség kritériumára koncentrálunk sokszor.