Afrikai bíboros: Ha megengedjük a szentáldozást a házasságtörőknek, mi lesz a többnejűekkel?
2017. október 06. írta: Katolikus Válasz

Afrikai bíboros: Ha megengedjük a szentáldozást a házasságtörőknek, mi lesz a többnejűekkel?

cardinal-napier2_810_500_55_s_c1.jpgEgy tekintélyes afrikai bíboros szerint ha a Nyugaton valóban úgy értelmezik Ferenc pápa Amoris Laetitia apostoli buzdítását, hogy az lehetővé teszi a rendezetlen együttélésben lévők (köztük a polgári úton újraházasodott elváltak) szentáldozáshoz járulását, az le fogja rombolni a katolikus egyház tekintélyét Afrikában, miután az Egyház ott hosszasan és keményen harcolt olyan rendezetlen házassági állapotok ellen, mint amilyen például a többnejűség.

"Ha a rendezetlen állapotban élő nyugatiak szentáldozásban részesülhetnek, mondjuk meg a mi többnejűinknek és más 'kilógóinknak', hogy ez nekik is megengedett?" - írta Wilfrid Napier bíboros, a dél-afrikai Durban érseke a Twitteren még január 5-én. A kommentárját és a róla szóló beszámolót a Amoris Laetitiát övező viták mélyülésével ismét előszedték, és terjeszteni kezdték a közösségi oldalakon.

A Twitter-bejegyzésével Napier bíboros egy néhány nappal korábban az Amoris Laetitiáról megjelent papi elemzésre reagált, amely az apostoli buzdításból szintén az újraházasodott elváltak áldoztathatóságát olvasta ki. A hosszabb válaszában az afrikai bíboros arra hívta fel a figyelmet, hogy ez az értelmezés jelentősen gyengíteni fogja az Egyház házassággal kapcsolatos tanítását Afrikában, ahol a többnejűség komoly és élő probléma az ezt a hagyományt őrző afrikai kultúrákban.

"Talán a hit, amit a misszionáriusok hirdettek, pl. hogy a többnejűség erkölcsileg helytelen - mivel a Szentírás tanítása: egy férfi és egy nő, egy életen át - teljességgel téves volt?" - tette fel a kérdést Napier bíboros.

A többnejűség gyakorlata Afrikában továbbra is széles körben elterjedt. Az ismert többnejűek közé tartozik pl. Szváziföld királya, akinek 15 felesége van, és Jacob Zuma, Dél-Afrika negyedik elnöke is, akinek 6 feleségétől 20 gyermeke van.

Az Egyház a házasságról szóló tanítása alapján elítéli a többnejűséget, és a nyilvános súlyos bűn állapotának ítélve nem engedélyezi a többnejűségben élők számára a szentáldozást. A probléma elleni küzdelem utolsó egyházi dokumentuma az "Africae Munus - Szinódus utáni apostoli buzdítás az Egyháznak Afrikában" címet viseli, amely a többnejűségben élőket az állapotukból való megtérésre buzdítja, az újraházasodott elváltakhoz hasonlóan a többnejűségben élőket is teljes szexuális önmegtartóztatásra (azaz "testvérként" és "nővérként" élésre) hívva akkor, ha a különválás kötelezettségét pl. a közös gyermekek károsodásának veszélye miatt nem tudják teljesíteni.

Miközben Napier bíboros következetesen bírálja azokat, akik szerint az Amoris Laetitia lehetővé teszi, hogy újraházasodott elvált hívek szentáldozáshoz járulhassanak, előszeretettel idéz is az apostoli buzdításból, pozitívan értékelve azt. A bíborosnak szilárd meggyőződése, hogy ez az újszerű és szentségtörő egyházi gyakorlat nem olvasható ki Ferenc pápa apostoli buzdításából. Napier bíboros Ferenc pápát védelmébe vette akkor is, amikor nem volt hajlandó válaszolni négy másik bíborosnak a kérdésben tisztázást kérő "dubiájára", mondván: "Jézus szintén nem válaszolt bizonyos kérdésekre."

Mint ismeretes, helyi egyháziak beszámolói szerint Afrikában úgy oldották meg az újraházasodott elváltak áldoztathatóságának kérdését, hogy egyszerűen elő sem vették azt, az Egyház eddigi tanításának megfelelően kizárva ennek lehetőségét.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása