Barsi Balázs atya a halálbüntetésről: Megint nagyobb a tét, mint amiről a vita szól
2017. október 14. írta: Katolikus Válasz

Barsi Balázs atya a halálbüntetésről: Megint nagyobb a tét, mint amiről a vita szól

barsi_szonyi.png

Olyanoknak érdemes prédikálni, mint Szőnyi Szilárd, aki talán egy évtized múlva is idéz az igehirdetésemből: „katolikus ember nemcsak azért ellenzi a halálbüntetést, mert az élet dolgában Istené a végső szó, hanem mert a kivégzendő bűnös lelke valószínűleg még nincs kész az örök életre.”

KV szerk.: A halálbüntetés témában írt KV cikk alatt Szőnyi Szilárd a saját 2015-ös írását idézte, melyben Barsi Balázs atyára hivatkozott:

szonyi_hal.png

Igazában az utóbbi félmondat elárul valamit abból a szövegösszefüggésből, amelyből ez a mondat ki van véve. Tehát a bűnös megtérésének érdekében ellene lenni a halálbüntetés felfüggesztésének a végletekig egészen más, mint homlokegyenest szemben állni az egyetemes Szent Hagyománnyal, ha a halálbüntetés része a Szent Hagyománynak megfelelő feltételek mellett.

Íme, megint nem csupán a halálbüntetés eltörlése vagy megengedése (ahogy a Katekizmusban olvashatjuk) itt a végső kérdés, hanem az, hogy a halálbüntetéshez való joga az emberi közösségnek a Kinyilatkoztatás olyan súlyú tanítása-e mint a következő: „Aki elbocsátja feleségét és mást vesz el, házasságtöréssel vét ellene. Ha pedig a nő hagyja el a férjét és máshoz megy szintén házasságtörést követ el.” (Mt 10,11-12)

A Katolikus Válasz igen alapos és logikus elemzéssel azt bizonyítja, hogy ugyanolyan súlyú kérdés. Meggyőző, de nem vagyok ebben eléggé tájékozott. Szakteológusok további kutatását várom. Ám a valódi tét végtelenül nagyobb, mint amiről a vita folyik, mert ha a halálbüntetés joga, ahogy a Katekizmus fogalmazza, azon a szinten van, mint az Úr fentebb idézett kijelentése, akkor semmiféle egyházi tekintély nem változtathatja meg. Egyszerűen nincs hozzá joga, ám ahhoz van küldetése, hogy őrizze a hitletéteményt (1 Tim 6,20). Az is igaz, hogy a Katekizmus minden állítása nincs ugyanazon a szinten. Tehát: a lényeges kérdés ennek a szintnek a további vizsgálata.

Az egyik jézusi kulcsmondat ezzel kapcsolatban talán János evangéliumának 19. fejezetében található, amikor Jézus Pilátus előtt áll. "Jézus csak ennyit mondott: 'Nem volna fölöttem hatalmad, ha onnan felülről nem kaptad volna.'" (Jn 19,11). Jézus tehát nem Pilátus jogát vitatja, sőt a jogot "felülről" valónak nyilvánítja ki, hanem Pilátus lelkét félti az igazságtalan ítélettől.

Ha 100%-ra bizonyos, hogy Urunk Jézus által adott kinyilatkoztatásban benne van a kivégzésnek a joga, ahogy azt a Katekizmus leírja, illetve a Lélek hatására mindig is ezt vallotta az egyetemes egyház, akkor is jogom van azt képviselni, hogy de facto ne éljenek vele, hanem életfogytiglani börtönnel büntessenek reménytelennek látszó bűnözőket. Ám ha az életfogytiglanra ítélést is elvetnénk, akkor pl. az Iszlám Állam vezetőit (akiket mind letartóztattak volna) pár év múlva mi magunk szabadítanánk rá ártatlan emberek meggyilkolására, mert azok egyetemesen nem térnének meg.

"Az élet dolgában Istené a végső szó...", és "A kivégzendő bűnös lelke valószínűleg még nincs kész az örök életre." - mondtam. És továbbra is ezért gondolom, hogy ameddig lehet, más eszközökkel kell élni a halálbüntetés helyett. Azonban ha az ítélet igazságos, és a társadalomnak nincs módjában más eszközökhöz folyamodni, valamint ha, amint a Katekizmus ide vonatkozó pontja a Jn. 19. fejezetének kifejtéseként a törvény isteni eredetére utal, akkor a halálbüntetésre úgy kell tekintenünk, mint ami nem ellenkezik Isten tervével arról, hogy mikor kéri vissza a lelkét az elítéltnek.

Igen súlyos, az Egyház alapjaira vonatkozó kérdéseket érint egy ilyen vita. Itt teljességgel nem igazíthat el se a pedagógia, se a pszichoterápia, se a politika. Ebben a mélységében az Igazság Lelke tud segíteni, miközben teológusok tucatjai vizsgálják a fent felvázolt kérdést teológiai, krisztológiai mélységében.

Az az aránytalanság viszont sért, sebet üt a szívemen, hogy az abortusz elleni küzdelemben nem megyünk el a végsőkig, hiszen ott arról van szó, hogy ártatlan embereknek eleve meg se adjuk a jogot az élethez. Akkor az az állami hatalom, amely az abortuszt legalizálja, eltörli a halálbüntetést? Ilyen szédítő aránytalanság ordít!! Nem halljátok???

fr. Barsi Balázs

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kisss Katalin 2018.08.29. 23:06:32

Jézus Krisztus tanítása teljességgel lehetetlenné teszi azt, hogy ember, embert öljön. Az a hagyomány, ami ennek ellentmond, az sose volt szent, az Krisztussal ellentétes volt. Tehát Barsi atya ebben téved. A szent hagyomány nem írhatja felül az evangélium Jézusának emberölés elleni parancsát.
süti beállítások módosítása