Már a Vatikán hivatalos lapjában megy a magyarázkodás arról, miért áldozhatnak az újraházasodott elváltak
2017. november 18. írta: Katolikus Válasz

Már a Vatikán hivatalos lapjában megy a magyarázkodás arról, miért áldozhatnak az újraházasodott elváltak

bizarre_810_500_55_s_c1.jpgA Vatikán hivatalos lapjában, a L'Osservatore Romano-ban jelent meg egy új magyarázat arról, miért kell szentségekhez engedni a "második házasságban" élőket. A november 10-én közölt cikket, amely az "Irgalmasság és törvény az 'Amoris Laetitiában' - Jézus hangjára hallgatni" címet viseli, Gerald Bednar atya (kis képünkön), a cleveland-i Szent Mária Szeminárium rektorhelyettese és szisztematikus teológia professzora jegyzi.

bednar_150_200_55.jpgAz atya szerint az, hogy Ferenc pápa "az irgalmasságra" helyezi a hangsúlyt "a törvény" helyett, lehetővé teszi a Szentatya számára, hogy úgy tekintsen egy érvényes szentségi házasság utáni "második házasságra", hogy ne kelljen azt "folyamatos házasságtörésként jellemezni". A szerző szerint a pápa Amoris Laetitia apostoli buzdítása nem próbál "új doktrínát szabni", hanem "a törvény alkalmazásának egy irgalmas módját valósítja meg".

Bednar atya a cikkében bírálja azokat, akik "elhajlanak" az Amoris Laetitiától, és "nem értik meg a törvény és az irgalmasság közötti finom, de fontos különbséget".

"A kérdés nem az, hogy a válás megengedhető-e. Világos, hogy nem. A kérdés az, hogy egy második házasságot folyamatosan házasságtörésnek kell-e tekinteni. Erre a konkrét kérdésre ezidáig nem volt válasz, még a Familiaris Consortio-ban sem." - írja Bednar atya. [De volt; lásd erről a Hittani Kongregáció egykori összefoglalóját. - KV szerk.]

Bednar szerint "a hagyományos válasz" a rendezetlen házassági állapotban lévőknek, ami szerinte a "testvérként és nővérként" együttélést jelenti [valójában a különválás kötelezettségét jelenti, ami csak súlyos okból, pl. közös gyermek javára tekintettel cserélhető "testvérként és nővérként" együttélésre; lásd pl. FC 84 - KV szerk.], sokakat "elriaszt, mint a [házasság] szentség[ének] puszta imitációja." [Nem világos, hogy a szerző miért a "testvérként és nővérként" együttélésre, és miért nem magára a házasságtörő együttélésre utal úgy, mint "a házasság szentségének imitációja" - KV szerk.]

"Ferenc pápa irgalmasságot mutat" azok felé, akik személyes erkölcsi bukások miatt kudarcot vallottak az első házassági próbálkozásukban - írja a szerző. "Miután meggyónják a bűnüket, muszáj nekik csupán egy imitált házasságba [ti. testvérként és nővérként együttélésbe - KV szerk.] bocsátkozniuk? Mindenki egyetért abban, hogy egy érvényes házasságból való válás és újraházasodás után a bűnös félnek bűnbánatot és megbékélést kell gyakorolnia. Ha nincs is megbékélés, az évek során a felek helyzete megváltozhat. Az irgalmasság arra hívhat, hogy a második házasság megmaradjon."

Bednar atya magyarázata egy újabb színfolt azon ötletelések között, amikkel Ferenc pápa Amoris Laetitia apostoli buzdításának megjelenése óta a polgári úton újraházasodott elváltak szentségekhez engedése mellett próbálnak érvelni. Az eddigi ötletek arról szóltak, hogy (a) az együttélés ugyan objektíve bűnös állapot, de az együttélők felelőssége benne kismértékű is lehet, és ilyenkor súlyos bűn számukra nem felróható; (b) az Egyház meg sem ítélheti az együttélés állapotának bűnösségét, ebben az együttélők saját lelkiismereti megítélésére kell hagyatkoznia. (A legutóbbi összefoglalónkat az Amoris Laetitia különböző - püspöki és püspökkari szintű - értelmezéseiről lásd itt.)

Az atya most megjelent ötletében a felek felelősek ugyan, és az Egyház meg is ítélheti a bűnösségüket, a szentségekhez utat számukra azonban egy olyan "irgalmasság" jelent, amely jóváhagyja a felek "házasokként" való együttélését, anélkül, hogy elvárná tőlük, hogy azon bármi módon változtassanak. Úgy tűnik, az atya szerint ez a fajta "irgalmasság" még arra is képes, hogy a "folyamatos házasságtörésből" valódi "második házasságot" csináljon.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gratia Copiosa 2017.11.19. 17:12:57

Nem akarok okoskodni, csak amit első látásra éreztem. Nekem nagyon rosszul esik, hogy az első pápától Szent Pétertől kezdve minden pápa irgalmatlan volt, beleértve II. János Pált és XVI. Benedeket.
Elképzeltem Jézus Krisztust a hegyen, amint a Nyolc boldogsághoz hozzáfűz még egyet: "Boldogok, akik olvasták a Midterm reltio-t, látták és hallották az erről tartott sajtótájékoztatót, elolvasták az Amoris laetitia-t" és mégis hisznek." - néhány másodperc múlva elgondolkozva hozzá teszi: "Kivéve a magyarokat. Az ő bíborosuk arra használja a pásztorbotját amire való és amire személyesen megbíztam, pedig ő is ott volt a Család szinóduson." Reméljük nem gyűrűzik be a magyar katolikus egyházba az irracionalitás.
Még valami: Személyes ismerek valakit, aki egy szabadegyházban elhagyta a feleségét, négy gyereket otthagyva egy másik nőért. A lábát nem teheti be többet a gyülekezetbe, páros lábbal kirúgták. Ezek szerint a protestáns stabadegyházak, akik ugye milliószor jobbak a katolikus egyháznál, és öt millió katolikus sem ér fel egy protestánssal pláne nem hazaszeretet tárgyában, szóval ezek szerint mind irgalmatlanok.
süti beállítások módosítása