A LATAM légitársaság reklámfogása Ferenc pápa "repülős" esküvője?
2018. január 20. írta: Katolikus Válasz

A LATAM légitársaság reklámfogása Ferenc pápa "repülős" esküvője?

Szakembert is megkérdeztünk róla

Ahogy arról magyar nyelven elsőként a KV tudósított: Ferenc pápa megtartotta a világ első "repülős" pápai esküvőjét, a chilei légitársaság két utaskísérőjét összeadva. A menyasszony, Paula Podesta, és a vőlegény, Carlos Ciuffardi, csütörtök reggel mondtak "igent" egymásnak. Azután történt ez, hogy Ferenc pápának elmondták: 2010 óta már polgári házasságban élnek, azóta két gyermekük is született, egyházi szertartást azonban mégsem tudtak tartani, mivel Chilét 2010-ben földrengés sújtotta, és a helyi templomuk összedőlt.

latam_1.png

Már a hír katolikus olvasóiként sem igazán értettük, hogy a pár egyházi szertartásához az eltelt nyolc év, valamint egy másik katolikus templom miért nem volt elegendő. A hír összeállítása során azonban szerkeszőségünknek az is feltűnt, hogy a tudósításokból kirajzolódó történet bizonyos elemeit nehéz lenne a véletlennel, vagy akár a gondviseléssel is magyarázni. Ezzel kapcsolatos kérdéseinket tesszük most közzé.

A Magyar Kurír összefoglalója szerint ("A házasságok az égben köttetnek – Ferenc pápa összeadott egy párt a repülőgépen" címmel): "„Össze akartok házasodni?” – kérdezte tőlük Ferenc pápa, majd  váratlanul azt javasolta, ott helyben összeadja őket. A légitársaság jelen lévő igazgatója, Ignacio Cueto volt a tanú, rögtön ki is állították a légitársaság papírján az igazolást a házasságkötésről."

Természetesen egyesek Ferenc pápát Jézushoz hasonlítják, hogy "milyen lélektől indíttatott" (spontán) - de vajon ennyi-e a történet? Feltételezve, hogy Ferenc pápa valóban spontán javasolta a párnak a gyors házasságkötést, egyúttal félretéve az aggodalmat, hogy vajon egy ilyen esküvő érvényes-e (a Vatikán PR-szakemberei szerint igen, de egy prominens kánonjogász ebben csak erős feltevésekhez kötött reményét tudta kifejezni), továbbá félretéve az aggodalmat, hogy vajon a házasságkötési szándékok komolytalanságával küzdő lelkipásztorok helyzetén mennyit ront a pápa egy ilyen médiahírrel, marad a kérdés: mindez nem valamilyen megszervezett rekámja volt a LATAM légitársaságnak?

Háttérként ehhez annyit, hogy a cég LATAM Airlines néven nemrég óta létezik csak, miután a chilei LAN és a brazil TAM légitársaságok összeolvadásából létrejött. Az összeolvadás eredményeként a cég nemcsak új nevet, de új logót is kapott, a társaság új arculati kampányát pedig épp 2018-ra hirdették meg. [A cég egyébként az "LMBT büszkeség" (pride) aktív támogatója, lásd pl. ITT és ITT, de ettől mellékszálként tekintsünk is el.]

Feltünő, hogy a LATAM légitársaság neve minden "esküvői" tudósításban szerepel, méghozzá azért, mert szerepel az eredeti vatikáni tudósításban is, pedig pusztán a hitéletet vagy a pápát követő katolikusokat aligha érdekli, hogy a LATAM, az Alitalia vagy a Malév szállítja a pápát. Mégis a LATAM kötelező kelléke a vonatkozó cikkeknek, ellentétben a pápa többi utazásával, ahol nem derül ki a tudósításokból, hogy a katolikus egyházfő milyen társasággal is utazik.

Nézzék meg a képeket, melyek szintén magukért beszélnek. A LATAM felirat, ahol csak lehet, világosan olvasható a háttérben. Érdekes módon a párról készült felvételek mind a LATAM felirattal ellátott poggyásztartó előtt készültek, miközben világosan látszik a képeken az is, hogy a többi poggyásztartón nincs ott a légitársaság neve és logója.

latam_2.png

"A légitársaság jelen lévő igazgatója, Ignacio Cueto volt a tanú", állítják a hírek egyöntetűen, ám arra nincs magyarázat, hogy egy légitársaság igazgatója mit keres a gépen? Persze, ott lehet, ha akar, és talán a pápa miatt ott is akar lenni. De a LATAM 4 nap alatt 7-szer utaztatta a pápát. Cueto úr mindegyiken ott volt? És "az ifjú pár"? Nem tudjuk. Mindenesetre jogos a kérdés, hogy vajon véletlen voltak-e mindhárman épp azon az úton, hogy a "spontán" közössé vált sztorival a cég és igazgatója nevét, a LATAM logóval együtt, a vatikáni sajtó világgá kürtölhesse.

Meglehet, hogy Ferenc pápa és a vatikáni sajtószolgálat ennek a reklámfogásnak midössze gyanútlan elszenvedője, és arról van szó, hogy a helyzet adódott, amiben a pápa spontán felajánlotta az esketés lehetőségét. És a gépen utazó igazgató, akit tanúnak is felkértek, intézkedett, hogy a fotókon lehetőleg a LATAM légitársaság logója is ott legyen. Továbbá az anyag gyors szerkesztésében a légitársaság PR szakemberei szintén előzékenyen résztvettek, biztosítva, hogy a LATAM szerepeljen a vatikáni sajtóanyag törzsszövegében is.

A tervezett LATAM reklám gyanúját tovább táplálja, hogy a Carlos Ciuffardi (vagyis a férj) nem pusztán utaskísérő, hanem újságíró és marketingkommunikációs szakember is, mind az egyetemi végzettsége, mind a (saját bevallása szerint) utaskísérőség mellett aktívan folytatott állása szerint. Mi több, az úriember magának a LATAM légitársaságnak marketingkommunikációs tanára.

screen_shot_2018-01-20_at_04_07_19.pngA szentszéki sajtófőnök, Greg Bruke is az egyetlen cégneves és -logós poggyásztartó előtt nyilatkozott a Vatikán hivatalos videójában

Az eset reklámgyanús elemei miatt megkérdeztük Sipos Zoltán reklámszakembert is, a Kreatív Kontroll tartalommarketing-specialistáját, mit gondol arról, hogy
- Reklámfogásról vagy őszinte történetről van itt szó? Esetleg lehet-e olyan őszinte és spontán eset, aminek már csak megtörténtét használta fel a cég reklámcélokra?
- Ha az eset reklámfogás, mennyire lehet az csupán a cég saját gerillaakciója, és mennyire lehetnek benne a szentszéki képviselők tudatos együttműködők?

Sipos Zoltán írásbeli válaszában a következőket nyilatkozta:

Egy pápa minden megnyilvánulása egyben PR-akció is, Ferenc pápaságában a medializáció (a hivatala és az Egyház új arculata a médiában) központi jelentőségű, biztosan komoly kommunikációs csapattal dolgozik. Az merőben szokatlan és reklámetikailag is kifogásolható lenne, ha azonban vallási vezetőként magánvállalkozást hirdetne, ráadásul egy szentséggel.

Valószínűbb, hogy a társaság jelen lévő, médiában jártas szakembere kezelte ügyesen a dolgokat, az egyházi sajtókapcsolati felelős pedig engedte, hogy ilyen hangsúlyosan jelenjék meg az újságokban. A képeken elhelyezett céges logó valóban meglepően szerencsésen szerepel, sőt a beszámolókban is majdnem mindenhol látjuk a cég nevét. Ez sem általános jelenség, tehát legalább a cég PR-munkatársai segítették a tartalom terjesztését.

Azt azonban nehéz lenne kimutatni, hogy a kampányban az Egyház aktívan részt vett. Az biztos, hogy asszisztált hozzá, már a passzív szerepe is rendkívül erős, a megjelenések nagy száma miatt gyakorlatilag megbecsülhetetlen értékű elérést jelentett a repülőtársaságnak.

Tudatos kampány esetén ez az év PR-akciója lenne.

Nehéz a véletlennek tudni be a pápai esküvőre épülő LATAM reklámot, és szintén nehéz a Gondviselésnek tulajdonítani: mert miért is volna érdekében a Szentléleknek reklámoznia a LATAM-ot? A Szent Péter-i tekintély meglovagolásán túl felmerülhet az a további probléma, hogy épp Ferenc pápa, akik a "szegények pápája" és "a kizsákmányoló kapitalista nagyvállalatok" éles kritikusa, esik áldozatául a felbecsülhetetlen értékű reklámfogásnak.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.