Valami készül Rómában. Érkezik Ferenc pápa formális korrekciója?
2018. április 03. írta: Katolikus Válasz

Valami készül Rómában. Érkezik Ferenc pápa formális korrekciója?

cardenal-carlo-caffarra_ecdima20170613_0020_21.jpgRaymond Burke és Joseph Zen bíborosok, valamint Athanasius Schneider püspök lesznek a fő felszólalók azon a konferencián, amelyet ezen a szombaton, április 7-én tartanak Rómában, az Egyház jelenlegi válságának lehetséges megoldásairól.

A konferencia címe: "Katolikus Egyház: Merre tartasz?". A konferenciát a tavaly szeptemberben elhunyt ("dubia") bíboros, Carlo Caffarra emlékének ajánlják, és annak fő szervezője is egy "Caffarra Bíboros Barátai" nevet viselő egyesület.

A konferencia a "Csak egy vak ember tagadhatja, hogy nagy zűrzavar van az Egyházban" alcímet viseli, amely idézet Caffarra bíborostól származik. A bíboros a mondatot az olasz Il Foglio lapnak adott interjújában mondta, 2017 januárjában.

A konferencia teljes programja ma került nyilvánosságra. A program szombaton délután fél háromkor közös imádsággal kezdődik az "Egyházfalu" elnevezésű konferenciaközpont kápolnájában. A konferenciát ezután a német Walter Brandmüller bíboros nyitja meg, 15:00 órakor. Az egyháztörténész Brandmüller ("dubia") bíboros nyitóelőadása Boldog John Henry Newman 1859-ben írt esszéjéről fog szólni, ami az "Konzultáció a hívekkel doktrinális kérdésekben" címet viseli.

A második előadó az amerikai Raymond Burke ("dubia") bíboros lesz, aki "A pápai tekintély korlátai az Egyház tanításában" címmel beszél majd. Az Amoris Laetitia püspöki korrekcióját jelentő "hitvallás" egyik szerzője, a kazahsztáni Athanasius Schneider püspök "Róma apostoli szentszéke, mint cathedra veritatis [az igazság széke]" témájában tart előadást.

A kínai Joseph Zen bíboros, Hong Kong emeritusz püspöke csak videókapcsoláson keresztül lesz jelen. Ő "Az Egyház Kínában ma" címmel fog felszólalni.

A konferencia prominens világi előadói között lesz Valerio Gigliotti, Marcello Pera, és Renzo Puccetti is (róluk és az előadásaikról bővebben angolul ITT).

A konferencián egy rövid videót is levetítenek majd, amelyen a néhai Caffarra bíboros a Humanae Vitae enciklikáról fog beszélni. Bologna korábbi érsekeként Caffarra bíboros a Házasság és Család II. János Pál Pápai Intézetének alapító elnöke volt.

A konferencia megtartása Caffarra bíboros egyik utolsó kérése volt. A bíboros az élete végét az Egyházban megtapasztalt zűrzavar miatti mély kiábrándultságban élte meg.

A konferencia a programja szerint közös hitvallás megfogalmazásával fog végződni, amely a leírások szerint a ma legvitatottabb tanítás- és erkölcsbeli kérdésekben mondja ki majd újra Krisztus és az Egyház világos és változhatatlan tanítását.

Bár az előzetesből ez nem derül ki, valójában nem kizárt, hogy ez a hitvallás jelenti majd Ferenc pápa Amoris Laetitia apostoli buzdításának formális korrekcióját.

A konferencián való részvétel ingyenes, és még csak regisztrációhoz sem kötött. Az érdeklődőket az ülőhelyek megteltéig engedik be.

Kapcsolódó:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Never 2018.04.04. 10:34:55

A konferencia végén pedig a résztvevők imát mondanak azért, hogy I. Ferenc pápánkat mielőbb a szentek sorában tisztelhessük, ugye? Politikai színjáték, helyezkedés a következő pápaválasztásra, úgy, hogy van egy "emeritus" és egy - szerencsére nagyon jó egészségnek örvendő - hivatalban levő pápánk is. Inkább tessék elolvasni Cirill főapát úr legújabb interjúját. Ja, hogy az a KV-n nem jelenik meg?

Tapsihapsi 2018.04.04. 16:59:51

@Never: Megjelent a HVG-ben és a Szemléleken. Maga az interjú amúgy semmi másról nem szól, mint hogy megvan Várszegi Asztrik utóda, minden tekintetben. Ha az itteni KV cikk helyezkedés, akkor Cirill apát interjúja csillogó szemű, farokcsóválós boldog vakkantás a gazdinak.

Tapsihapsi 2018.04.04. 17:05:25

Egyre inkább úgy látom, hogy ezek az akciók egyre marginálisabbak. Néhány félretett, nyugdíjas, vagy eleve Karakószörcsök alsón szolgáló segédfőpap erőlködése. Akkor lenne - szakszervezetiesen szólva - reprezentatív, ha legalább egy püspöki konferencia odaállna az ügy mellé, de sehol semmi, még egy hivatalban levő megyéspüspök sem. A bíborosok meg vagy kussolnak, vagy kifejezetten besegítenek. Szóval ez van, győzött az Auróra cirkáló. Gondolkodni maximum azon lehet, hogy Jézus Krisztus kifejezetten akarta-e ezt, vagy csak megengedte, de az tény, hogy ez van.

Never 2018.04.04. 18:07:24

@Tapsihapsi: Szerintem Cirill interjúját félreértelmezi - a szándékot legalábbis biztosan. Pannonhalmán és Győrben ez nem lázadás vagy talpnyalás, hanem általános szellemiség, ami nem most, de már 30 éve is így volt, még Asztrik megválasztása előtti időben is. Az atyáknak nagyon komoly élettapasztalata van, rálátással sok ezer gyerekre és azok családjára, amiből (hogy-hogy nem) azt szűrik le, hogy a szeretet fontosabb, mint a farizeus szűklátókörűség.

Tapsihapsi 2018.04.04. 18:43:08

@Never: "Ha... akkor..." ;)
Odafelé és visszafelé is.
És bizony ez is farizeizmus.

Never 2018.04.04. 18:50:21

@Tapsihapsi: Én akkor is inkább maradok ezen a vonalon. Ha ezért valaki megró, legalább a lelkiismeretem tiszta.

Tapsihapsi 2018.04.04. 19:15:37

@Never: Nincs ezzel semmi gond.
Azzal van gond, hogy miközben a HVG és Gégény koma blogjának a szellemisége olyan amilyen, számonkéretik a KV-n Cirill apát interjúja.
Az a baj, hogy miközben Ferenc pápa nyakló nélkül osztogatja a címkéket a másként gondolkodóknak (ld. "vastagnyakú"), közben a farizeusmentes szeretet kőkeményen kerestetik a tradikon.
Az a baj, hogy ha egy (görögkatolikus pap fia) bencés szerzetespap felfedezi, hogy a latin rítus ősi gyökere (és gyermekkora bizánci rítusának édestestvére) a tradicionális latin szentmise, akkor a Főapát úr gond nélkül beszólhat, hogy "mit motyog a fal felé fordulva latinul", miközben ugyebár a tradik nem tisztelik kellőképpen a Szentatyát.

Örülök, hogy tiszta a lelkiismereted. Az nagy kincs.

Never 2018.04.04. 19:32:39

@Tapsihapsi: De még mennyire.

"Hallgasd meg, ó fiam, a mester parancsait, és hajlítsd hozzá szíved figyelmesen, fogadd a jóságos atya intéseit készségesen és tettekkel teljesítsd, hogy visszatérj az engedelmesség fáradságos munkájával ahhoz, akitől elszakadtál az engedetlenség tunyasága által.

Hozzád intézem most tehát szavaimat, aki lemondasz saját akaratodról, és az engedelmességnek hatalmas és hírneves fegyverzetét veszed magadra, hogy Krisztus Urunknak, az igaz Királynak harcosa légy."

Ugye a második csomó azon a fránya kötélen a csuhán...

Never 2018.04.04. 19:42:50

@Tapsihapsi: És még mielőtt félreértés lenne, nem a tradíció a baj. A tradíció jó és helyes. A tradíció sok évszázad bölcsessége és sok ember élettapasztalata, amit kidobni vétek.

A "tradik" és a tradíció viszont mára már három külön fogalom. A jelenleg az Egyházon belül élethalálharcot vívó, magát tradicionalistának mondó irányzat sajnos nem más, mint egy tradicionalista köntösbe bújtatott hatalmi igény. Nem az, aminek mutatja magát - nincs köze a tanításhoz, a hagyományhoz, a bölcsességhez. Csak a kirekesztést, a magába zárkózást, az elitista akolmeleget szereti, magának vindikálva az "élcsapat", a kiválasztottság, a tudás egyedüli letéteményese címét.

A Szentlékel mindenkihez a saját nyelvén szólt Pünkösdkor. Pál mindenkihez elvitte az örömhírt, még az Újszövetség sem egy nyelven (különösen nem latinul) íródott. Az Egyház univerzális, a Tanítás határtalan, és az alapja a szeretet és a befogadás. Mindennek ellentéte az, amit ma "tradik" címén egyesek előadnak (ami egyébként még az ezzel szimpatizálók túlnyomó többségének sem a meggyőződése - csak úgy láttatják velük, hogy az "ellenoldal" elpusztítja az értékeket, holott ez egyszerűen nem igaz).

Nyitott szívvel kellene járni, és érdemes mindenkinél arra figyelni, hogy mit csinál, és nem azt, hogy mit mond. A szöveg olcsó történet, abból sok van.

Tapsihapsi 2018.04.04. 19:47:11

...ami a ferencesek ruháján van.

Nézzük tehát akkor ennek az alapdokumentumait.

"Ha pedig az elöljáró olyasmit találna parancsolni, ami lelke üdvössége ellen van, az alárendelt, ha nem is teljesíti parancsát, azért ne forduljon el tőle." (Szent Ferenc a tökéletes engedelmességről, Életszabályok, 3,7)

"Ha azonban egyik vagy másik miniszter olyasmit találna parancsolni valamelyik testvérnek, ami ellenkezik életmódunkkal és a lelkiismerettel, nem köteles engedelmeskedni neki. Mert ahol hibáról, vagy éppen bűnről van szó, ott nem lehet szó engedelmességről." (Meg nem erősített regula, 5,2)

"Ezért szigorúan megparancsolom nekik, hogy mindabban engedelmeskedjenek minisztereiknek, aminek megtartását az Úrnak ígérték és ami nem ellenkezik lelkiismeretükkel (...)" (Megerősített regula, 10,3)

Satöbbi.
Ha akarod, folytathatom.
Ja, azt hallottam, hogy mostanában, a zsinati friss tavaszi szellő erkölcsteológiájában a lelkiismeret igen komoly tényező, szóval, csak következetesen.

Tapsihapsi 2018.04.04. 19:48:53

@Never: Pont úgy és olyan módon ítélkezel, amit te magad is elítélsz.

Tedd be mondjuk Ferenc pápát, vagy a jezsuitákat, vagy a szír muszlimokat a szövegedbe. Akkor ér majd meglepetés.

Never 2018.04.04. 20:25:08

@Tapsihapsi: Igen, fontos tényező. Ez biztosan gondot is okozna egy olyan szerzetesnek, aki tradicionalista nézeteinél fogva ellenzi azt a viri probati intézményét, amelynek folytán ő, mint görögkatolikus pap fia egyáltalán létezik... :)

A lényeg: nem emberekben kell hinni. Olvasd a Szentírást és higgy abban ami ott le van írva - értelmezd a saját lelkiismereted szerint. Még az is lehet, hogy jobban megy neked, mint sok megkeseredett, hatalomvágyó bíborosnak és püspöknek.

Tapsihapsi 2018.04.04. 21:05:20

@Never: Senki nem mondta, hogy ellenzi. Egyszerűen csak megtalálta a lelkiségét egy ősi rítusban, és rögtön megkapta a magáét, merthogy a jelek szerint a nyitottságnak és a párbeszédnek azért megvannak a maga keretei.

Nézd, én csak egy csekélyértemű medvebocs vagyok, de ... "Olvasd a Szentírást és higgy abban ami ott le van írva - értelmezd a saját lelkiismereted szerint" ... szóval ennek semmi köze nincs sem az ortodox, sem a katolikus tanításhoz. Még egy jóravaló tiszaháti református közösségben sem működne a dolog.

Tapsihapsi 2018.04.04. 21:10:47

@Never:
U.i.: A ferences iratokkal kapcsolatban azt akartam mondani, hogy a szerzetesi, konkrét mindennapi tettekre vonatkozó engedelmességnek megvannak a maga korlátai (ha az elöljáró bűnt parancsol, akkor nem kell, nem szabad engedelmeskedni).
A tanításbeli engedelmesség (amiről Te beszélsz) azonban a helyes alapokon működő lelkiismeret része. Akkor lehet vonatkozási pont a lelkiismeret, ha a gazdája mindent megtett, hogy az egyházi tanítást a részévé tegye.

Never 2018.04.04. 21:13:35

@Tapsihapsi: Semmi gond. Ha megtalálta az ősi rítust és nem tetszik neki, amit az elöljárója mond, lépjen ki és menjen át plébániára. Nem egy, nem két példa volt erre.

A Bibliát mindenki saját maga a saját lelkiismerete szerint kell hogy olvassa és értelmezze. A lelkiismeret Isten szava. Mindenki a sajátjára kell, hogy hallgasson és ha az mást mond, mint amit a szószékről hall, akkor érdemes a szószékről érkező szöveget is alaposan megkérdőjelezni. A tiszaháti református közösséget nem tudom, de feltételezem, hogy ők sem butábbak egy értelmes katolikus közösségnél - és ott bizony igencsak megkérdezik a paptól, ha hülyeséget kezd beszélni (az evangélikusokról nem is szólva, de még a rabbit is felelősségre vonják). Igazán felelőtlen csak a püspöki széktől felfele lehet az ember, mert ott már nincs közvetlen kapcsolat a hívekkel, csak a püspöki titkár, meg a sok ájtatos alkalmazott :)

Tapsihapsi 2018.04.04. 21:17:26

@Never: És mi alapján állapítod meg, hogy mi a hülyeség, vagy mi nem? Mi a vonatkoztatási pont?
A lelkiismeret ugyanis relációt állapít meg, nem értékrendet teremt. Ha értékrendet teremtene, máris a Teremtés könyvének első lapjainál vagyunk, a jó és rossz tudásának a fájánál.

Never 2018.04.04. 21:25:35

@Tapsihapsi: Az ember fel van ruházva a jó és a rossz tudásával. A vonatkoztatási pont Isten szava és a bennünk élő Szentlélek. Ennek alapján leszünk elszámoltatva, nem pedig a Katekizmus vagy Müller bíboros szavai szerint.

Tapsihapsi 2018.04.04. 21:35:57

@Never: Tehát, ha valaki úgy érzi, hogy csak egy isteni személy van, akkor neki Áriusz a tuti, ha valaki úgy érzi, hogy csak Úrvacsora van és a kenyér csak Jézus jelképe, akkor Kálvin, ha pedig úgy érzi, hogy jót tesz a gázkamra csapjának kinyitásával, akkor Adolf Eichmann?

A kihirdetett egyházi tanítás (pl. KEK) mindössze egy javaslat, amit az egyénnek bármikor joga van felülbírálni a Szentlélekre hivatkozva?

Never 2018.04.04. 21:44:32

@Tapsihapsi: Az érvelésben nem érdemes a szalmabáb-hibába esni. Eichmann-nak pontosan mi köze a Bibliához és a három isteni személyhez? A kihirdetett egyházi tanítás állandó revízió alatt van és bizony nem egyszer fordult már elő, hogy maga az Egyház, a pápa fogalmazott meg alapos hátraarcot. Ha ez nem így lenne, akkor bizony az első tetszőleges étterem előtt családias megkövezéssel kellene fogadnunk mindenkit, aki rántott sertésszeletet evett, és nem lenne gond az, hogy az asszony aki házasságot tör, az járulhat-e szentáldozáshoz (mert ugye ha asszony, akkor meg kell kövezni). A viri probati is elfogadottból megtűrt, majd tiltott lett, majd ismét megtűrt (mert ugye a görögkatolikus egyház Róma alá tartozik, csak éppen nem nagyon hirdeti ezt Róma), és bizony ismét közeledik ahhoz, hogy elfogadott legyen. A tanítás változik - marad a lelkiismeret.

Tapsihapsi 2018.04.04. 21:50:48

@Never: Az a köze, hogy gyökeresen kötődik mind a kettő téma (Szentháromság is és Eichmann is) a kinyilatkoztatott igazsághoz; az egyik az Isten mibenlétének kérdéséhez, a másik pedig az emberi élet védelmének kérdéséhez.
A tanításnak vannak változó és változatlan elemei. Ez utóbbiban volt és lehetséges hátraarc.
A gumicsont cölibátustémát (valahogy mindenáron ki akadsz erre lyukadni, pedig hatezerszer túl lett tárgyalva) illetően pedig: a házasemberek pappá szentelésének témája soha nem volt dogmatikus téma. Nem tanításbeli, hanem egyházfegyelmi kérdés. Az 5. század előtt püspökké is szenteltek házasembereket. Ez egész egyszerűen nem tartozik ide tematikailag.

Tapsihapsi 2018.04.04. 21:51:25

"A tanításnak vannak változó és változatlan elemei. Ez utóbbiban volt és lehetséges hátraarc."

Bocsi, fordítva

Never 2018.04.04. 22:00:23

@Tapsihapsi: Ha valakinek a Katekizmus kell ahhoz, hogy ne öljön meg embereket koncentrációs táborokban, akkor ott nagy a gond, és azt a Katekizmus sem fogja megoldani. Ott pont a lelkiismeret hiányzik, legyen az a búr háború, a Gulag, a KZ, Mandzsúria vagy Recsk.

A cölibátus mint probléma csak egy a sok közül - és mutatja, hogy milyen rugalmasan tudják a tradicionalisták is kezelni a kérdéseket, ha az ortodox egyháztól való területszerzés a cél (hozzáteszem, hogy ez a kétes cél nagyon is dícséretes eredményként hozta létre a görögkatolikus egyházat, amely talán a leg egészségesebb és virágzóbb része a magyar katolikus közösségnek).

Tapsihapsi 2018.04.05. 00:16:57

@Never: Okés. Próbáld meg beadni az elméletedet a Szentírásról és annak szubjektivista értelmezéséről egy, a patrisztikát és a keleti teológiát jól ismerő egészséges és virágzó görögkatolikus papnak. Meséld majd el, milyen arcot vágott. ;)