6 dolog, amit minden katolikusnak tudnia kellene az "igazságos háború" elvéről
2017. április 10. írta: Katolikus Válasz

6 dolog, amit minden katolikusnak tudnia kellene az "igazságos háború" elvéről

just-war-700x438.jpgA világban egyre terjedni látszó háborús konfliktusok, és különösen a Szíriában zajló háború közepette, számos katolikus gondolkozhat azon, vajon az Egyház milyen útmutatást ad az ilyen helyzetek kezelésére.

Íme itt van, amit minden katolikusnak tudnia illik arról, mit tanít az Egyház a háború és béke kérdésében:


1) "A támadó háború önmagában erkölcstelen."

Minden olyan háború, ami terjeszkedést, egyeduralmat, vagy bármi egyéb más célt szolgál, mint az önvédelmet, erkölcstelen, függetlenül attól, miért vívják. (vö. Az Egyház társadalmi tanításának kompendiuma, 500.)


2) Az erkölcsi törvény háború alatt is érvényben van

Egyesek néha azt mondják, egy háború alatt a győzelem érdekében "minden megengedett". Ez azonban nem igaz. Ugyanaz az erkölcsi törvény, ami béke idejére érvényes, egy háború ideje alatt is érvényben van.

Példának okáért egy ártatlan személy életének szándékos és közvetlen kioltásának tilalma ugyanúgy fennáll egy háború alatt, mint békeidőben. (vö. A Katolikus Egyház Katekizmusa, 2312.)


3) Igazságosan háborúba bocsátkozni szigorú feltételekhez kötött

– A támadó fél által a nemzet vagy a nemzetek közössége felé okozott kár tartós, súlyos és minden kétséget kizáró kell, hogy legyen.

– A károkozás megállítására bevetett minden eszköz használhatatlannak vagy hatástalannak kell, hogy bizonyuljon.

– A sikerhez szükséges feltételek meg kell, hogy legyenek.

– A fegyveres erő alkalmazása nem okozhat súlyosabb kárt és zavart, mint maga a megszüntetendő rossz. A modern pusztító eszközök hatékonysága nagyon súlyosan esik latba e feltétel mérlegelésében.

(vö. A Katolikus Egyház Katekizmusa, 2309.)


4) "A nem harcolókat, a sebesült katonákat és a hadifoglyokat tisztelni kell és emberségesen kell velük bánni."

Ez kapcsolódik a kettes ponthoz. Csak mert háborúba bocsátkozunk, ez nem jelenti azt, hogy minden megengedett. A nem harcolókat védeni kell. A sebesült katonákkal, a foglyokkal, és más olyan katonákkal, akik csekély vagy semekkora fenyegetést nem jelentenek, szintén emberségesen kell bánni. (vö. A Katolikus Egyház Katekizmusa, 2313.)


5) Ezeket az elveket körültekintő mérlegeléssel kell alkalmazni

Az elvek maguk nem vitathatók. De annak megállapítása, hogy egy adott szituáció teljesíti-e a követelményeket az igazságos háborúhoz, körültekintő mérlegelés tárgya (vö. A Katolikus Egyház Katekizmusa, 2309.). Ennek megfelelően a hívő katolikusok esetenként legitim módon vitathatják, hogy egy konkrét cselekedet igazságos háború részének tekinthető-e, vagy sem.


6) Egyes személyek radikális erőszakmentességre vannak meghívva

"Akik lemondanak az erõszakos és véres tettekrõl és az emberi jogok biztosítására a védekezésnek a leggyengébbek számára is hozzáférhetõ eszközeihez folyamodnak, az evangéliumi szeretetrõl tanúságot tesznek, föltéve, hogy ez megtehető a többi ember és a társadalom jogainak és kötelességeinek kára nélkül. Törvényesen tanúsítják az életet és tárgyakat pusztító erőszakhoz folyamodás fizikai és erkölcsi veszedelmének súlyosságát." (A Katolikus Egyház Katekizmusa, 2306.)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.