Interjú Raymond Burke bíborossal - 1. rész: A dubiáról
2017. április 12. írta: Katolikus Válasz

Interjú Raymond Burke bíborossal - 1. rész: A dubiáról

Április 10-én egy új videóinterjút közölt az Infovaticana weboldal Raymond Burke bíborossal, az Apostoli Szignatúra korábbi prefektusával, aki jelenleg (legalábbis címében) a Szuverén Máltai Lovagrend Ferenc pápa által megbízott patrónus bíborosa, és aki ezzel egyidőben - a Hittani Kongregáció megbízásából - jelenleg Guam szigetén tölti kánonjogászi kiküldetését, hogy bíróként működjön közre Guam érsekének állítólagos szexuális visszaélését vizsgáló eljárásban.

Az interjú szövegének magyar fordítását oldalunk több részletben fogja közölni. Mivel az interjú eleje kizárólag az Egyesült Államok belpolitikai kérdéseivel foglalkozik (Burke bíboros az Egyesült Államok püspöki konferenciájának tagja), a fordításunkból ezt a részt kihagyjuk. Az interjú teljes szövege és videóanyaga, angol nyelven, az Infovaticana weboldalon megtekinthető.

Frissítés 2017.04.13.: Az interjú második része, a Máltai Lovagrendről és a jezsuita generálisról, és az interjú harmadik része, aktualitásokról.

*** 

Mi a legfőbb oka annak, hogy a négy bíboros nyilvánosságra hozta a dubiát?

Az ok az, hogy rengeteg zavar van az Egyházban alapvető kérdésekben, a belsőleges erkölcsi rosszra vonatkozóan, az Oltáriszentségre és az Oltáriszentség helyes vételére vonatkozóan, és a házasság felbonthatatlanságára vonatkozóan.

Olyan nagymértékű a zavar, hogy mi mindenekelőtt megkértük a Szentatyát, hogy szíveskedjen tisztázni ezeket a kérdéseket, ezeket az alapvető kérdéseket. A kérésünket a dubiában szereplő négy kérdésre korlátoztuk. Amikor nem érkezett válasz, mivel olyan sok ember mondta nekünk: "De ti, bíborosok, miért nem teszitek a kötelességeteket, és tanítotok világosan ezekben a kérdésekben?", tudtuk, hogy az emberek elé kell tárnunk a dubiát. Igen, igyekszünk, megpróbálunk a Szentatyától útmutatást nyerni, amire az Egyháznak jelenleg szüksége van. Mert rendkívül veszélyes zavar van, és a zavar megosztottsághoz vezet.

Papok papok ellen, és nézeteltérések katolikus testvérek között arról, hogy részesülhetsz-e szentségekben, ha érvénytelen házassági kötelékben élsz. Még a püspökök között is nézeteltéréseket találunk, és ennek nem szabadna így lennie... Ez nem válik az Egyház javára.

Miért csak négy bíboros írta alá a dubiát?

Elmondhatom, hogy négynél több bíboros támogatja a dubiát, de különféle okokból ezt nem akarják nyilvánosan kimondani. A négy bíboros, akik a dubiát aláírták, egyszerűen tudták, hogy ez a kötelességük, nem gondolva arra, hogy bizonyos számú bíborosra lenne szükségünk hozzá. Mi négyen tudtuk, hogy meg kell ezt tennünk, így hát megtettük.

Ezek szerint más bíborosok támogatását is bírják?

Igen.

Mit mondana azoknak, akik azt mondják, hogy önök kihívást intéztek a pápa felé?

Semmiféle kihívás nem történt a pápa felé. Ami azt illeti, a gyakorlat, hogy dubiát vagy kérdéseket tárunk a pápa elé, egy nagyon régi gyakorlat az Egyházban, a dokumentum pedig tisztelettel fordult a pápa felé, aki az Egyházat egy kritikus időszakban vezeti, egy zűrzavaros időszakban, vagy akár tévedés időszakában is. Ha tehát elolvassa a dubiát, nagyon tiszteletteljesek vagyunk benne. Nem vádoljuk a Szentatyát semmivel. Egyszerűen arra kérjük őt az Egyház javára, hogy tegye világossá ezeket a kérdéseket.

Említett bizonyos eseteket, amikor az Egyház történelme során formálisan korrigálták a pápát...

Például XXII. János pápára gondolok, aki tévesen tanított a boldog színelátásról. Egyes püspökök és teológusok rámutattak erre előtte. Először ellenállt a korrekciójukkal szemben, de azután, még mielőtt meghalt, visszavonta, amiket mondott, és amik hibásak voltak.

Vannak még hasonló esetek az Egyház történetében. Egyesek nagyjelentőségű gyakorlati kérdésekről szóltak, még az időleges javak kezeléséről is. Például a bíborosok felkeresték a Szentatyát, és azt mondták neki: "megítélésünk szerint nem kezeled jól az Egyház javait". A pápa pedig erre korrigálta magát.

Gondolja, hogy sor kerül majd Ferenc pápa nyilvános formális korrekciójára?

Ez egyelőre nem világos. Normális esetben, mielőtt ezt a lépést megteszik, a bíborosok még egyszer személyesen felkeresik a Szentatyát, hogy megmondják: Szentatya, az ügy olyan súlyos, hogy ki kell javítanunk, és bízunk benne, hogy a Szentatya akkor választ ad rá.

De nem gondolja, hogy Müller bíboros interjúja az Il Timone-ben válasz volt a dubiára?

De, úgy hiszem. Biztos nagyrészt a teljes eszmecserére vonatkozik, és nagyon világossá teszi, hogy az Egyház mit tanít ezekben a kérdésekben. Úgy hiszem - de nem tudom, mivel nem beszéltem Müller bíborossal -, hogy az interjú egy pásztori próbálkozás a részéről, hogy az Egyház tanítását világosan bemutassa.

De a pápa még nem válaszolt...

Tudomásom szerint, nekem nem, és nem hiszem, hogy a másik három bíboros felé megtette volna. Nem hiszem hogy bármiféle választ adott volna.

És mi tudható a formális korrekció dátumáról?

Erről igazán nem szólhatok, mert ez olyan kérdés, amit nagy tisztelettel és tapintattal kell megközelítenünk. Én pedig nem akarok egy dátumot javasolni, ami bármilyen módon is negatív hatással van az ügy kezelésére, vagy ami tiszteletlenséget mutatna bárkivel szemben, aki mindebben érintett.

A dubia nyilvánosságra hozatala előtt vagy után volt kapcsolat ön és az emeritusz pápa között?

Nem, sohasem beszéltem vele a dubiáról.

 

Folytatjuk...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.