Zen bíboros a kínai-vatikáni egyezmény közléséről: A leleményesség mesterműve, avagy semmitmondás sok szóban
2018. szeptember 24. írta: Katolikus Válasz

Zen bíboros a kínai-vatikáni egyezmény közléséről: A leleményesség mesterműve, avagy semmitmondás sok szóban

Rövid reflexiót közölt Joseph Zen bíboros, Hongkong korábbi érseke és XVI. Benedek pápa kínai-vatikáni kapcsolatokért felelős egykori tanácsadója arra a szentszéki közleményre, miszerint a szentszék és a Kínai Népköztársaság szombaton megállapodást írt alá a püspökök kinevezésének jövőbeli módjáról Kínában. Az alábbiakban a 86 éves bíboros írását közöljük, magyar nyelven.

***

zen.png

A leleményesség mesterműve, avagy semmitmondás sok szóban


A Szentszék közleményét ennyiben összefoglalhatnánk: "A Szentszék egyezményt írt alá a Kínai Népköztársasággal a püspökök kinevezéséről."

Azt közölni, hogy az egyezmény ideiglenes, de anélkül, hogy megadnák, meddig hatályos, semmitmondást jelent.

Minden egyezményt ideiglenesnek lehet mondani, tekintve, hogy a két fél bármelyike kérheti valamilyen okból az egyezmény felülvizsgálatát vagy akár felmondását. Amíg azonban ez megtörténik, az egyezmény, legyen bár ideiglenes, érvényes egyezmény marad.

Az egyezmény a püspökök kinevezéséről szól. Ezt a Szentszék többször is elismételte. Ilyen hosszú és kemény munka után (nem beszélve az izgatott várakozásainkról) végülis mik az eredmények? Erről egyetlen szó sincs! (Talán titok?!)

És mi az az üzenet, amit a közlemény a kínai hívek felé közvetít? "Bízzatok bennünk! Fogadjátok el a kiegyezést!" (?)

Az egyezménnyel a kormány most azt mondhatja a katolikusoknak: "Engedelmeskedjetek nekünk! Megegyeztünk a pápával!" (?)

Bízzunk, fogadjuk el és engedelmeskedjünk anélkül, hogy tudnánk, mit fogadunk el, és minek engedelmeskedünk? Hogy Szent Ignác lelkisége szerint "tamquam cadaver" ["úgy, mint egy halott"] engedelmeskedjünk?

A "püspökök kinevezésébe" a hét [állampárti püspök] legitimálása is beletartozott? A földalatti püspököket újra kinevezik majd az állampárt jóváhagyásával, vagy meg kell elégedniük azzal, hogy őket majd az állampárt "emeritusz" püspököknek ismeri el?


Kapcsolódó cikkeink:
- Megállapodást kötött a szentszék a Kínai Népköztársasággal
- Zen bíboros: a Vatikán egy "hamis egyházat" támogat Kínában
- Zen bíboros: Gondolattöredékek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gratia Copiosa 2018.09.25. 09:06:47

Alios iam vidi ventos... itthon. Az Ost politikrol Casaroli biboros A turelem vertanusag cimu konyveben elso kezbol tudhatunk, a masik, meg fontosabb elso kesz azok tanusaga, akik megeltek ezt a korszakot. Az Allami Egyhazugyi Hivatal a rendszervaltasig fennallt. Azok a puspokok, akik a Kadar rendszerben voltak puspokok, mar joreszt nem elnek. Azt irja Casaroli boboros, hogy amikor Lekai biboros meghalt 1986-ban az Egyhaz es Allam kapcsolata a legszorosabb volt, a vallassossag pedig a legalacsonyabb. A II. Vatikani zsinat es az ebbol eredo politika ugy velte, hogy a kommunista rendszer a Szovjetunioban meg legalabb 100 evig tart. Most Kina mennyire kommunista, vagy kapitalista, mennyire ateista - kerdes. Arrol mar hallottam, hogy Kinaban lesz a legtobb gyakorlo katolikus, rovid idon belul 300 milliora becsulik. Ennyi emberbol ha csak 1 % kerul bortonbe az is nagyon sok, viszont ahogy nalunk a mai napig a vallastalansag pusztit es ennek nemcsak a marxista neveles, a mai tanari kar kultur-marxista hatasa, hanem az elvtelenseg is, a rezisztencia katartikus megelesenek erejenek hianya az ok. Ma pedig eppen rezsisztenciara van szukseg egy 1400 eves pusztito vallasi imperialzmus ellen, amihez kepest a kinai vezetes zsarolasa cinege szo.