Schneider püspök Ferenc pápa tanításának formális korrekciójáról
2018. december 03. írta: Katolikus Válasz

Schneider püspök Ferenc pápa tanításának formális korrekciójáról

Az alábbiakban egy újabb érdekes részletet közlünk a "Katolikus Egyház, merre tartasz?" című új magyar interjúkötetből, amelyet Fülep Dániel teológus és szövegfordítóként Sallai Gábor készítettek el a kazahsztáni Asztana segédpüspökével, Athanasius Schneiderrel.

A magánkiadásban megjelent könyvet a készítői a teljes terjedelmében elérhetővé tették a Magyar Elektronikus Könyvtár gyűjteményében, magyar nyelven és eredeti angol nyelven egyaránt. Az elolvasását mindenkinek jó szívvel ajánljuk!

Kapcsolódó bejegyzéseink:
Athanasius Schneider püspök a papi cölibátusról
Érvénytelen lenne Ferenc pápasága?
Athanasius Schneider: Benedek pápa a kézbe áldozásról

bishop_schneider_credit_edward_pentin_810_500_75_s_c1_1.jpgFülep: Raymond Burke bíboros a The Wanderer nevű katolikus magazin 2017. augusztus 14-i interjúrészletében megerősítette: formálisan „korrigálni kell” Ferenc pápa egyes tanításait. Mindez azonban mindmáig nem történt meg, és Burke bíboros sem említette ezt a konferencián.

Schneider püspök úr: Fontos, hogy elgondolkodjunk róla, mi lehet a célja a jelen helyzetben a pápa hivatalos helyreigazításának. Többen intéztek már kérdést a pápához. A 2015-ös családszinódus előtt mintegy egymillióan fordultak a pápához világszerte. Azt kérték a pápától, hogy ne változtassa meg az Egyház változhatatlan tanítását és gyakorlatát az elvált és újraházasodott emberekkel kapcsolatban. 2017 elején nyilvánosan folyamodtam a pápához Tomasz Peta és Jan Pawel Lenga érsekkel együtt, és azért imádkoztunk, hogy a pápa tisztázza az elvált újraházasodottak szentáldozáshoz való bocsátásának kérdését, ami valójában a fő probléma az Amoris Laetitiával kapcsolatban. Majd 2017. december 31-én nyilvánosan is megvallottuk az igazságot.

Aztán ott van a négy bíboros Dubiája [1], amelyre a mai napig nem érkezett válasz. Világszerte mindenki tudta, hogy a pápa megkapta a dubia szövegét, mégsem tett semmit. Sőt, a helyzet tovább romlott, mert e kérések ellenére a pápa tavaly hivatalosan is jóváhagyta a buenos airesi térség püspökeinek normáit, amelyek különleges esetekben lehetségesnek tartják a bűnüket nem bánó házasságtörők szentáldozáshoz engedését. Úgy gondolom tehát, hogy – emberileg szólva – a formális korrekció nem fog változtatni a pápa álláspontján.

Mi is az értelme a hivatalos helyreigazításnak? Realistának és körültekintőnek kell lennünk, és fel kell tennünk magunknak a kérdést: miként tudjuk legjobban szolgálni az Egyházat, hogyan segíthetnénk legjobban a híveket? Ha előre látható, hogy a helyreigazítás nem lesz hatással a pápára, akkor szerintem nincs értelme a formális korrekciónak. Másfelől a bíborosoknak és a püspököknek minden tőlük telhetőt meg kell tenniük azért, hogy erősítsék a híveket. Számos nyilatkozatot adtunk ki tehát, hogy megerősítsük a híveket. Egyelőre nem látok más lehetőséget.

A legfontosabb persze, hogy imádkozzunk. Nagyon sokat kell imádkoznunk a Pápáért, hogy Isten világosítsa meg. Aztán persze tarthatunk konferenciákat, hogy ezt a témát – az állandó katolikus hitnek megfelelően – hangsúlyozzuk. Esetleg írhatunk egy esküt korunk legveszélyesebb tévedései ellen, és terjeszthetjük azt. Talán jó lenne, ha teológusok írnák, és aztán terjeszteni lehetne, majd a püspökök a híveikkel vagy a plébánosokkal együtt közösen vallhatnák meg ezeket a katolikus igazságokat. Úgy gondolom, hogy ez hatékonyan orvosolhatná a tanítás terén mutatkozó jelenlegi zűrzavart. Valódi változás azonban csak akkor várható, ha Isten közbelép, ha megvilágosítja a Pápát, vagy ha egy szent életű, bátor pápát ad nekünk.


Jegyzetek:

[1] Walter Brandmüller, Raymond L. Burke, Carlo Caffarra és Joachim Meisner bíborosok 2016. szeptember 19-én kelt levelükben hivatalos és nyilvános tisztázásért folyamodtak Ferenc pápához a két családszinódust követően közzétett Amoris Laetitia kezdetű apostoli buzdítás kétértelmű kijelentéseivel kapcsolatban. A dubia öt kérdést tartalmazott, amelyre a pápa azóta sem válaszolt. A „dubium” egyházjogi beadványozási forma, amely a beadványozó részéről jelzi, hogy a felmerült dilemma egy egyszerű „igen”-nel vagy „nem”-mel is tisztázható. Ez a forma ugyanakkor nem köti a pápát vagy az illetékes kongregációt: ha úgy tartják helyesnek vagy hatékonyabbnak, a kérdésre hosszabb, részletesebb, kifejtő választ is adhatnak.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.