Közleményben tiltakozik az Egyház három püspöke "a jelenlegi fékevesztett zűrzavar" ellen, amelyet szerintük az Amoris Laetitia liberális (mostanra már hivatalos pápai) értelmezése indított el. A három püspök szerint az apostoli buzdítás pápai értelmezése a katolikus hittől "idegen", az általa megerősített püspöki és püspökkari útmutatások pedig "eszközök 'a válás járványának' terjesztésére" az Egyházban (az idézőjeles kifejezést a püspökök a Gaudium et Spes zsinati konstitúció 47. pontjából vették át).
A püspökök teljes közleménye, angol nyelven, itt olvasható.
FRISSÍTÉS (01.03.): A Katolikus Válasz elkészítette és közzétette a teljes közlemény magyar nyelvű fordítását.
FRISSÍTÉS (01.04.): E cikkünk korábbi változatában az életkora miatt (68 év) tévesen állítottuk Jan Pawel Lengáról, hogy ő az Egyház aktív érseke. Lenga önkéntes lemondását az érseki szolgálatról 2011. február 5-én XVI. Benedek pápa fogadta el. A lemondását Lenga az Egyházi Törvénykönyv 401. kánon 2§-ra hivatkozva adta be, amely szerint: "Az a megyéspüspök, aki betegség vagy más súlyos ok miatt már kevésbé alkalmas hivatalának betöltésére, nyomatékosan fel van kérve, hogy nyújtsa be hivataláról való lemondását". A lemondás pontos oka a nyilvánosság előtt nem ismert.
A három püspök - Tomasz Peta érsek (főérsek és a kazahsztáni püspöki konferencia elnöke; Asztana, Kazahsztán), Jan Pawel Lenga (Karagandi korábbi érseke, Kazahsztán), és Athanasius Schneider (segédpüspök; Asztana, Kazahsztán) - a nyilatkozatukat, amely a "Hitvallás a szentségi házassággal kapcsolatos változhatatlan igazságok mellett" címet viseli, december 31-én tették közzé, ahogy írják: "a szeretet szolgálataként az igazságban" a mai Egyház és a pápa felé.
"Nem maradhatunk csendben" - írják annak indoklásaként, miért döntöttek úgy, hogy az Egyháznak a házasság felbonthatatlanságáról szóló tanítása kapcsán "az igazság nyilvános és egyértelmű kimondását" választják. Mivel a katolikus püspökök feladata őrizni és hirdetni a katolikus hitet és fegyelmet, a három kazahsztáni püspök arra hivatkozik, hogy "súlyos felelősségünk" és "kötelességünk áll fenn a hívekkel szemben", akik "az igazság, és az Egyháznak a házasság felbonthatatlanságával kapcsolatos változhatatlan gyakorlatának nyilvános és egyértelmű kimondását" várják tőlük.
A szerzők felidézik, hogy Ferenc pápa Amoris Laetitia szinódus utáni buzdításának kiadása óta több püspök és püspöki konferencia is olyan útmutatást adott ki a pápai dokumentumra hivatkozva, amelyekben engedélyezték, hogy elvált és újraházasodott személyek szexuális önmegtartóztatás vállalása nélkül is szentáldozásban részesülhessenek. Rámutatnak arra a tényre is, hogy mostanra ezek a különféle útmutatások "még az Egyház legfőbb tekintélyétől is" jóváhagyást kaptak.
Ezek az új iránymutatások a püspökök szerint "jelentős és folyamatosan növekvő zavart okoztak a hívek és a papság között" és "eszközök 'a válás járványának' terjesztésére" az Egyházon belül is.
Mint írják: "A mi Urunk és Megváltónk Jézus Krisztus ünnepélyesen megerősítette Isten akaratát a válás abszolút tilalmára vonatkozóan", az Egyház pedig mindig őrizte és hűen továbbadta a tanításában és szentségi gyakorlatában "Krisztus kristálytiszta tanítását" a házasság felbonthatatlanságáról.
A házassággal és az Oltáriszentséggel kapcsolatos tanítás és gyakorlat létfontosságú volta miatt az Egyháznak kötelessége egyazon hangon szólni [ezekről]. A házasság felbonthatatlanságával kapcsolatos lelkipásztori normák ezért nem mondhatnak ellent egymásnak egyik és másik egyházmegye között, egyik és másik ország között. Az apostolok kora óta az Egyház megtartotta azt az elvet, amelyről Lyoni Szent Iréneusz tanúskodik: 'Az Egyház, szerte a világon elterjedve a föld széléig, a hitet az apostoloktól és tanítványaiktól örökölve, gonddal megőrzi ezt a tanítást és hitet, és mintha egyetlen házban lakozna, egyazon módon hisz, mintha csak egy lelke és csak egy szíve lenne, és egy hangon hirdeti, tanítja, és adja tovább a hit igazságát, mintha csak egy szája lenne.' (Adversus haereses I, 10, 2)
A három püspök felidézi Szent II. János Pál pápa figyelmeztetését is arról, hogy "a teológia különböző véleményei és tanai" által keltett zavar miatt a hívek lelkiismeretében "a valódi bűntudat csökken, sőt majdnem kialszik" (Reconciliatio et poenitentia, 18.).
Az asztanai érsekséget II. János Pál pápa alapította 2003. május 17-én, az élére a lengyel születésű Tomasz Peta érseket nevezve ki. A püspökök 2015-ös rendes szinódusán Peta érsek, Kazahsztán küldötteként felszólalva, Boldog VI. Pál pápa 1972-ben mondott szavaival kezdte a beszédét: "Valamely repedésen át a Sátán füstje behatolt az Isten házába."
Az érsek a szinódusi beszédét így folytatta: "Meggyőződésem, hogy ezek prófétai szavak voltak a szent pápától, a Humanae Vitae szerzőjétől. Az előző évi szinódus alatt 'a Sátán füstje' megpróbált behatolni a VI. Pál terembe is. Sajnálatos, hogy még mindig érezhetjük ennek az 'ördögi füstnek' a szagát az Instrumentum Laboris egyes pontjain, ahogy egyes szinódusi atyák ezévi felszólalásain is." (Az érsek teljes szinódusi felszólalása, angol nyelven, itt olvasható.)
Most kiadott "hitvallásukban" a három kazahsztáni püspök megismétel a hívek felé hét változhatatlan igazságot a házasság szentségéről, és "Keresztelő Szent János, Fisher Szent János, Morus Szent Tamás, Boldog Laura Vicuña, és a házasság felbonthatatlanságának számos ismert és ismeretlen hitvallójának és mártírjának szellemében" megerősítik, hogy
Nem megengedett (non licet) igazolni, jóváhagyni, vagy törvényesíteni akár közvetlenül, akár közvetve válást és házasságon kívüli tartós szexuális kapcsolatot az "elváltak és újraházasodottak" szentáldozáshoz engedésének szentségi gyakorlatán keresztül, amely olyan gyakorlat, ami idegen a katolikus és apostoli hit teljes Hagyományától.
A három kazahsztáni püspök közleménye Ferenc pápa tanításának első püspöki szintű korrekciója. 2017. szeptemberében papok és teológusok fűztek "filiális korrekciót" az Amoris Laetitiához. A bíborosi szintű korrekció előtti "utolsó kérés" Ferenc pápa felé 2017. novemberében született meg, a korrekció 2018-as megjelenése immár elkerülhetetlennek látszik.
Decemberben bombaként robbant fel az a hír az Egyházban, hogy Ferenc pápa a korábbi érsekségi területe püspökeinek Amoris Laetitia értelmezését "hiteles tanítóhivatali megnyilatkozásnak" minősítette, és ezzel hivatalosan is megnyitotta az Egyházban az újraházasodott elváltak áldozásának lehetőségét, az ilyen párok szexuális önmegtartóztatása nélkül is.
Kapcsolódó:
- Bővülő cikklistánk az "Amoris Laetitia"-válság 2017. decemberében kezdődött eszkalálódásáról
Never 2018.01.02. 09:38:20
Kérem a véleményeket a két fentiről. Ki az, aki kiáll a gyülekezet elé és kimondja, hogy nem járulhat a szentségekhez, aki nem házas és szexuálisan aktív? (Félreértés ne essék, engem nem érint a kérdés.)
na__most__akkor 2018.01.03. 07:00:16
Vallások:
- szunnita iszlám 57%
-orosz ortodox 34%
- protestáns 2%
- egyéb 7%
Megszólaltak az egyebek - 7%...
Tomasz Peta érsek (főérsek és a kazahsztáni püspöki konferencia elnöke; Asztana, Kazahsztán), Jan Pawel Lenga érsek (Karagandi, Kazahsztán), és Athanasius Schneider (segédpüspök; Asztana, Kazahsztán)
Kazahsztán, naésasztán, hátasztán
Azok is stratégiai haverok, nemcsak a baltás azeriek?
Hát... Nézzünk utána:
""Tomasz Bernard Peta (Russian: Томаш Бернард Пэта; born on 20 August 1951 in Inowrocław, Poland) is the current Catholic Archbishop of the Metropolitan Archdiocese of Saint Mary in the city of Astana, and the President of the Bishops' Conference of Kazakhstan""
""Jan Paul Lenga (born March 28, 1950, in Horodok, Khmelnytskyi Oblast, Ukraine) is a former Roman Catholic bishop of the diocese of Karaganda.""
""Athanasius Schneider, O.R.C. (born Anton Schneider on 7 April 1961) is a Kazakhstani Catholic bishop.
Anton Schneider was born in Tokmok, Kirghiz SSR in the Soviet Union. His parents were ethnic Germans from Odessa in Ukraine.""
Egy lengyel, egy ukrán, egy kirgiz-német-ukrán. F@$2@ kazah gyerekek, mitmongyak...
discretio 2018.01.03. 12:49:51
Azért gondolom hallottál már olyan esetről, hogy egy kérdésben a meglehetősen botrányos álláspontot hirdető vezető elleni véleményt nem a " riválisai ", hanem egy jelentéktelennek tűnő minoritás képviselői fogalmaznak meg.