1982 márciusában a magyar püspöki kar elítélte a "Bokor bázisközösségek" alapítója, Bulányi György tanításait, és eltiltották őt a nyilvános misézéstől. A kifogásolt tanításait Rómába, a Hittani Kongregációnak terjesztették fel, amelynek prefektusa Joseph Ratzinger, a későbbi XVI. Benedek pápa volt.
A prefektus Ratzinger jelezte, hogy Bulányi György kifogásolt tézisei zavarosak, de több ponton is ellentmondani látszanak az Egyház véglegesnek elfogadott tanításainak. A prefektus, néhány levél váltása után, 1985-ben, a Bulányi ellen kiszabott egyházi szankciók feloldását egy 12 pontból álló hitvallás aláírásához kötötte. A piarista pap erre csak úgy volt hajlandó, ha a listát egy 13. ponttal egészítheti ki, amiben amellett tesz hitet (a Dignitatis Humanae zsinati deklaráció kiforgatott értelmezésével [FRISSÍTÉS: a cikk első változatában a Dignitatis Humanae helyett tévesen a Gaudium et Spes konstitúciót írtuk - KV szerk.]), hogy az ember - értsd: akár az objektív igazsággal, akár az Egyház felszentelt papjaként az Egyház tanításával és fegyelmével szemben is - "csak a lelkiismeretének tartozik engedelmességgel". Ezt a Hittani Kongregáció nevében Ratzinger prefektus nem fogadta el.
Több, mint egy évtizednek kellett eltelnie a kompromisszumos megoldáshoz: a 12 pont egyikébe a Dignitatis Humanae lelkiismeretre vonatkozó részletét belefogalmazták - Bulányi pedig ezt a változatot már hajlandó volt aláírni. 1997-ben így végülis a Hittani Kongregációval egyeztetve a magyar püspöki konferencia feloldotta Bulányit a nyilvános misézés tilalma alól.
Jóllehet a vitatott tanításai elismeréséről szó sem volt, a nyilvános misézés 1997-es újbóli engedélyezését hívei, immár a Magyar Kurírral megerősítve, máig Bulányi atya és teljes tanításának "egyházi rehabilitálásaként" tálalják.
Arról, hogy 1997-ben hogyan és milyen mértékben is történt a vele szembeni szankciók feloldása, maga Bulányi György írt a saját, 2006-2009 időszakot lefedő naplójában (amely a Magyar Elektronikus Könyvtárban is elérhető). Az alábbiakban a pap ide vonatkozó, 2006. december 18-ai bejegyzéséből idézünk. Az idézet szerencsésen betekintést enged a "Bokor" lelkiségi mozgalom alapítójának gondolkodásába is az egyházáról és feljebbvalóiról.
Előzménycikkünk:
- Bulányi György - elítélt tévtanítót méltat a Magyar Kurír
Emil idead az év elején egy levelet, melyet Ratzinger ír Seregélynek '97 áprilisában: közli benne, hogy Bulányi atya végre aláírta a Hittani Kongregáció 12 pontját. A tényállás: aláírtam azonnal, amikor megkaptam, '85 júliusában [nem írta alá, csak egy önkényes 13. ponttal kiegészítve - KV szerk.]. Ez az alaphazugság. [...] S hazudik [Ratzinger] akkor is, amikor '97 szeptemberében körlevélben tudatja az országgal: megszűntek a hierarchia '82-ben hozott korlátozó intézkedései. [...] Ratzinger hazugsága az alapja annak, hogy Erdő [Péter] nem válaszol levelemre. Megbeszélték a magyar püspökök Ratzingerrel, hogy kihirdetik, hogy nincs érvényben a korlátozás, és érvényben marad az. Hazugság hazugságra. '99-ben Erdő, Paskai [László] segédpüspöke letolja a széphalmi plébánost, hogy mért hív meg fungálni a szombatesti misékre. A plébános idegklinikára kerül a letolás hatására, majd elhelyezik, s Adyligeten folytathatom működésem: meg nem hirdetett misét mondhatok vasárnap esténként. Így értem meg, hogy '97-ben Debrecenben mondott hálaadó misémet mért kellett a káplánnak mondania, s Tatabányán a hálaadó misét mért nem hirdette meg a plébános. Az elmúlt tíz év tanulsága: a még Bokorrá nem fertőzött híveket elzárják előlem, amennyire tudják, és nem tálalják őket nekem.
Ko. Laci azt imádkozza '97 októberében pesti hálaadó misémen: Jobb szerettem volna, ha Gyurka nem ír alá semmit. Azt írtam alá, aminek bevevését kértem a 12 pontban '85 júliusában, és boldogan. Azzal, hogy végülis győztem. Naiv voltam. Ratzinger és II. János Pál '87 nyarán megerősíti a korlátozó intézkedéseket, és 97 után is korlátozni akar. Így érthető szeretett, de a Bokrot elhagyó és piarista provinciálissá lett tanítványom prédikációja '97 októberében: Gyurka jót akart, s kivett egyházából egy követ, hogy összeomoljon az egyház temploma. A hierarchia mindig hazudik, amikor csak alkalma van rá, hogy ne érvényesülhessen az, amiért Jézus eljött. A szocializmus inkább elviselt, mint egyházam: Pécelen, Halásztelken, Tápiósűly falujában működhettem. A szocializmus, ha istentagadó is, de nem kapitalista. S az egyház ha nem istentagadó, de kapitalista-mannonista. Isten, nem Isten - nem sokat számít, de a Mammon az számít, mert ő a valóságosan érvényesülő isten.
Mikrobi 2019.01.07. 21:32:48
Azért említsük meg Gromon András széphalmi plébánost is, Bulányi harcostársát a Bokorban, aki '96-ig működött papként (bár '81-ben már félévig volt felfüggesztve). Akkor lemondott és kilépett a papságból, mert nem tudta elfogadni Jézus feltámadását. Egy darabig még járt Kemenes Gábor atya miséire, ha valami, ez inkább megterhelte szegény Gábor atya idegeit.
kritizator 2019.01.12. 12:07:57
Várjál csak:
Nem tudta elfogadni Jézus feltámadását, és mégis misére járt?
Nooormaaaalis?
Mikrobi 2019.01.12. 16:18:25
Kisss Katalin 2019.01.19. 14:58:21
Katolikus Válasz 2019.01.19. 21:46:58
Kisss Katalin 2019.02.03. 16:53:07