Mindig is valami ellenében határoztam meg magamban a Katolikus Válasz (KV) értelmét: tévhitek és hazugságok ellen. Ez egy vállalt irányultság, ami nem mindenkinek fekszik, de annál szükségesebb egyesek részéről. Mindenkinek joga, ha Isten lelkiismeretében arra indítja, hogy ne foglalkozzon azokkal, akik az orra előtt mérgezik meg az evangéliumot, mondjuk azért, mert idejét imádságban vagy a szeretet más cselekedeteiben kell eltöltenie; de ettől még a tévedések ellen fellépni erényes cselekedet marad, melyet egyeseknek jó véghez vinniük, még akkor is, ha amúgy ők maguk is, akiknek erre hívásuk van, szívesebben ülnének az Úr lábánál.
Mindezt azért írom le, mert a Személek blog szerkesztője, Gégény István, noha a maga részéről üdvözölné a Katolikus Válasz megszűnését, önmaga is sajnos a blogján elég okot szolgáltat a KV folytatásához. Íme a legújabb eset:
A notórius amerikai
homoszexualista és genderista pap, James Martin jezsuita atya működését már egy ideje figyelemmel kísérjük, mivel ő az egyik
befolyásos kártevője Krisztus Egyházának. A Szemlélek ezért interjút is készített vele normálisként, sőt előremutatóként beállítva James Martin atya gondolatait. A
nagyon eredeti James Martin interjú (aki "örömmel nyilatkozott a Szemléleknek") mellesleg
majdnem egy egész bekezdést tartalmaz Martin atya egy korábbi angol nyelvű interjújából, így bizarr módon a
június 22-i Szemlélek interjúra
a KV már június 10-én válaszolt. De nézzük újra, kicsit másként...
Az rendben volna, hogy James Martin atya "nem állítja, hogy [a szentek] aktívan megélték a homoszexualitásukat" (az ezzel kapcsolatos csúsztatásokra már felhívtuk a figyelmet), és hogy Gégény István megvillantja katolikus géniuszát, amikor azt találja javasolni a homoszexualitás helyes megközelítésére, hogy a "vágyat elválasztjuk a tett véghezvitelétől, magától a bűntől", amire James Martin atya röviden helyesel - ám ez kevés, hogy katolikus szempontból vállalhatónak minősítsük az interjút.
James Martin atya röpke helyeslése arra vonatkozóan, hogy a homoszexuális tettet ő is bűnösnek gondolná, komolyanvehetetlen, nem csak a jezsuita atya múltját tekintve, hanem ezt a konkrét interjút illetően is. Kezdjük azzal, hogy a LMBT kifejezést nem lehet jó (értsd: katolikus, erkölcsös) értelemben használni, mivel az LMBT ideológia nyíltan elvitatja az Egyház tanításának igazságát. Nem elég szabadkozni a homoszexuális és/vagy házasságon kívüli szexuális tettekre való felbujtás alól, ugyanis az LMBT önazonosság már önmagában ellentmond a katolikus hitnek. Az LMBT mozgalom alapgondolatának eredendő hibája, hogy a szexuális vonzódást az emberi személy lényegi ("önazonossága") részének tekinti, miközben az emberi személynek a szexuális vonzódása nem lényegi része, hanem tulajdonsága. Ezzel szemben lényegi része minden személynek, hogy férfi vagy nő - amit pedig a gender-ideológia tagad, ezeket az emberi személy puszta tulajdonságainak hazudva.
De természetesen James Martin atya a homoszexuális tettet is elfogadhatónak gondolja, melyet körmönfontan Gégény Istvának adott válaszába is megfogalmaz. Szerinte a homoszexuális tett nem rendetlen, hanem "eltérően, vagy másképp rendelt". (Itt engedtessék meg, hogy James Martin atya angol szóhasználatát vegyem - milyen szerencse, hogy a Gégény interjú eme mondatai szó szerint egy angol interjúban is elhangzottak! -, mert ahogy Gégény István fordítja, úgy ennek nincs értelme a katekizmus tükrében, aminek megváltoztatását James Martin szorgalmazza).
Az, hogy mit is jelent a "rendetlen" és a "másképp rendelt" nagyon egyszerűen kibontható. A szexuális aktus a házastársak termékeny önátadására van rendelve Isten által, és a szexualitás olyan megélési formái, melyek ettől eltérnek, vagy azért, mert nem házastársak között történnek, vagy azért, mert nem nyitottak a termékenységre, vagy azért, mert nem történik önátadás, a hitünk szerint "természetük szerint rendetlenek, és ellentétesek a természetes törvénnyel". Ehhez képest Martin atya elvitatná a "rendetlen" kifejezést, és a "másképp rendelt" kifejezést használná, ami persze azt jelenti, hogy a homoszexuális aktus is rendelve van valamire, vagyis nem eleve rossz, vagyis megkülönböztetés és egyéb pasztorális és lelkiismereti trükkök után választható, sőt lehet, hogy maga Isten indít rá - legalábbis az olyan bal-progresszív katolikusok elméletei szerint, mint amilyen Martin atya. Nem ragozom. A dolog szándékosan homályos, agenda van mögötte, Martin atya "csak a teve orrát akarja sátorba dugni" - ahogy az angol mondaná -, hogy aztán arra ébredjünk, hogy az egész teve bent van. James Martin atya
békának nézi a katolikusokat, és már forralja a vizünket. Egyébként meg, nem tudom, kinek nem tűnik fel, hogy James Martin atya itt egyszerűen a jól bevált "másság" címkét szeretné bedobni a katolikus köztudatba, hogy ahol eddig világos tanítással zártuk ki a bűn lelkiismereti választhatóságát, ott minden fajta bűnnek helyet szorítson.
Gégény Istvánnak azt javasolom, hogy ha legközelebb James Martin atyával beszél, inkább azt kérdezze meg tőle, hogy ő vajon tisztaságra buzdítja-e "LMBT" gyónóit, és ennek a feltételnek megfelelően osztja-e a feloldozást? Erre akár igennel, akár nemmel válaszol a jezsuita atya, mindenképpen nemzetközi figyelmet hozna a Szemléleknek. Azt sajnos tudjuk, hogy James Martin atya nyilvános megszólalásaiban, mit mond.
Mindig is valami ellenében határoztam meg a magamban a KV értelmét: tévhitek és hazugságok ellen. Őszintén mondom: sokkal jobb volna, ha a sok rosszal együtt, ami ellen küzdünk, a Katolikus Válasz sem létezne. De addig is, maradunk.
Déli pályaudvar 2017.06.29. 07:58:20