"A szűzi állapot kiválóbb a házas állapotnál." - szól a katolikus egyház tévedhetetlen dogmája.
A latin egyház nem megköveteli a papjaitól a szüzességet, hanem jogot formál arra, hogy azok közül válassza ki a papjait, akik Krisztus és az Ő Egyháza iránti teljes odaadásból a szüzességre kaptak Istentől meghívást. Hogy ez így van, a "mennyek országáért", Isten és az Egyház szolgálatáért önként szüzességet vállalt (megszentelt vagy megszenteletlen) világiak is tanúsítják.
Az Istenért vállalt szüzesség nem természetellenes, hanem természetfeletti hivatás. Nem azoknak van fenntartva, akik lemondanak a vágyaikról, hanem azoknak, akik akkorára engedik nőni őket, amit már egyedül csak a Végtelen Isten tölthet be.
Az alábbiakban a Catholic Herald 2017. június 28-án megjelent beszámolóját közöljük, az egyházonkívüliek és félkatolikusok által örökké feszegetett cölibátusvitához ajánlva.
Három menyasszony áll oltár elé hosszú, fehér ruhában 2017. júniusában, a detroiti Legméltóságosabb Oltáriszentség Katedrálisban. A vőlegény melletük azonban nem látható.
Ahogy a tíz szűz Máté evangéliumában, mindhárman lámpást visznek a kezükben, és együtt éneklik az antifónát: "Annak vagyok jegyese, akinek az angyalok szolgálnak."
Ők "Krisztus menyasszonyai", és e ceremónián keresztül véglegesítik a szándékukat arra, hogy az életüket örök szüzességben Istennek ajánlják.
"Olyan ígéret ez, amit Krisztus iránti életre szóló hűségből teszünk." - magyarázza Theresa Jordan, nem sokkal a június 24-én tartott ceremónia után. "A szüzességünket ajánljuk fel viszontajándékként az Ő számára."
"Fogadalmat téve arra, hogy teljes tisztaságban élek egész életem során, arról tanúskodom vele, hogy Isten elegendő." - teszi hozzá Karen Ervin.
A szüzek rendje, akiknek tagjait "a világban élő megszentelt szüzekként" ismerhetjük, lényegében az Egyházzal egyidős hivatás.
"Ha már hallottak Szent Cecíliáról, Ágnesről, vagy Lúciáról - ők mind a világban élt szüzek voltak." - mondja a harmadik menyasszony, Laurie Malashanko, az első század vértanúira utalva.
Az erre a hivatásra hívott nők nem élnek közösségben úgy, mint a szerzetesnővérek, ahogy "nővérnek" sem nevezik őket, és megkülönböztető öltözetet sem viselnek. Ez a három fiatal nő folytatni fogja a világi munkáját: Jordan mint egyetemi professzor, Malashanko mint egy kiadóvállalat szerkesztője, Ervin pedig mint egy katolikus lánygimnázium igazgatója.
Azonban mint megszentelt szüzek, mély elkötelezettséget szeretnének majd mutatni a mi Urunk felé a mindennapi tevékenységeikben.
"Azt gondolom, a fiatal nőknek ténylegesen azt kell látniuk, hogy kik is ők, azaz kik ők Isten szemében, és nem pedig a világ szemében." - mondja Ervin, aki az iskolai tanítványainak már beszélt a hivatásáról. "Erről tanúskodom feléjük, ők pedig tudják, hogy engem Isten teljesen magával ragadott."
A megszentelési ceremóniát a püspök vezeti, akit a jelöltek arra kérnek, hogy az Egyház nevében fogadja az esküjüket az életre szóló tisztaságra. A frissen megszenteltek megkapják "Az Imaórák Liturgiája" imakönyvet, a menyasszonyi fátylukat és a jegygyűrűjüket, amelyek világosan szimbolizálják az ő titokzatos házasságukat Krisztussal.
"A megszentelés általánosságban azt jelenti, hogy valamit különválasztunk. Egyedül Isten számára foglaljuk le. Ebben az esetben a lefoglalt egy személy." - nyilatkozta Judith Stegman, aki szintén megszentelt szűz, A Megszentelt Szüzek Amerikai Társaságának elnöke, amely szervezet a hivatást választók közötti kapcsolattartást segíti elő.
A Krisztusnak való lefoglaltság azt is jelenti, hogy a szüzek rendjébe kerülők a fogadalomtételük előtt is teljes tisztaságban kellett, hogy éljenek. Ez is egy olyan tényező, ami megkülönbözteti a megszentelt szüzeket a szerzetesrendek tagjaitól: utóbbiakhoz ugyanis özvegyek is csatlakozhatnak, és olyanok is, akik a szerzetesi életük kezdetétől fogva élnek csak tisztaságban.
"A szüzesség fontos dolog, mivel fontos Isten szemében is. Az Egyházat, mint szüzet, és a Szűzanyát jeleníti meg." - magyarázza Stegman.
"Magára az Egyházra szűzként, menyasszonyként, anyaként tekintünk, ezért ez a teljes hivatás Krisztus jegyességét tükrözi az Ő Egyházával." - teszi hozzá Malashanko.
Jóllehet a korai egyházban gyakori volt, a világban megélt szűzi hivatás eltűnt a XI. század után, miután a szüzességet választó nők szerzetesközösségeket kezdtek alkotni. A II. Vatikáni Zsinat idejére a szüzek szentelése már teljesen csak a szerzetességgel összefonódva létezett.
"A világban élő szüzek szentelése teljesen eltűnt a századok során, ahogy a női szerzetesközösségek kialakultak." - magyarázza Mary T. Kantor teológus, aki erről a hivatásról írta a teljes doktori disszertációját a Harvard Divinity School-ban. "A világban élő szüzek megszentelési rítusát a II. Vatikáni Zsinat hozta vissza. Kifejezetten említi is a Sacrosanctum Concilium liturgikus konstitúció."
Ma A Megszentelt Szüzek Amerikai Társasága 245 megszentelt szüzet tart számon az Egyesült Államok 106 különböző egyházmegyéjében. A három detroiti szűz megszentelésére több száz hívő, valamint kéttucat pap és diakónus érkezett, hogy együtt ünnepeljenek a "menyasszonyokkal".
"Örömünkre szolgál, hogy Isten a mi helyi egyházközösségünkből hívta el ezeket a nőket." - nyilatkozta Donald F. Hanchon, Detroit segédpüspöke, aki a három jelölt hivatástisztázását és felkészítését is vezette. "Az Úr nagyszerű tanúságtevői lesznek azokon a munkahelyeken és életpályákon, ahová visszatérnek."
A ceremónia után a gratulációkat fogadva Jordan, kezében egy nagy rózsacsokorral, azért még megáll tanácsot adni: "Jézus örömmel vesz minden ajándékot, amit viszonzásul adsz Neki, és Vele örökkétartó kapcsolatod lehet már itt a földön."
2018.01.19. 11:03:53
Laurie Malashanko 41, Karen Ervin 42, and Theresa Jordan 40 éves volt a fogadalomtételekor. Hogy valóban szüzek voltak-e 40 éves korukig, az erősen kérdéses számomra, gondolom önbevallás alapján megy a "vizsgálat". Egy 40-42 éves nőként, ha addig nem volt szexuális aktivitása, akkor ilyen fogadalmat tenni már nem túl nagy áldozat. Kívülállóként nagyon megdöbbentő olvasni a katolikus egyház érvelését arról, hogy mit miért tesznek és milyen indokkal gondolják, hogy az istenüknek tetszik vagy hogy egyenesen megköveteli. És milyen érdekes, hogy főleg a szexualitás körében támaszt követelmenyeket az istenük. Mintha ez lenne a fixációha. Számomra legalább annyira érdekfeszítő erről olvasni, mint egy távoli dél-amerikai indiántörzs hiedelemvilágáról olvasni. Én ilyen felszentelt szüzekről sose hallottam.
Mikrobi 2018.01.19. 11:31:17
Nagy tévedés azt gondolni, hogy az Egyháznak, pláne Istennek a szexuális megtartóztatás a legfontosabb. A tegnap ünnepelt Szt. Margit példája mutatja, hogy a szüzesség csak segít az Istennek szentelni magunkat, viszont éppen ezért lényegileg hozzátartozik. Épp a cölibátus nem kötelező volta (ti. hogy lehet pappá szentelni házasokat is) mutatja, hogy még a papságot is lehet "mellékállásban" vállalni. Nálunk ez nem így van, de semmi gondunk a keleti egyházak gyakorlatával. Azonban aki egészen az Istennek akarta szentelni magát, az ókortól kezdve vállalta a tisztaságot, l. szintén az elmúlt napok szentjei: Remete Szt. Pál és Szt. Antal. És ők még csak papok sem voltak.
Mikrobi 2018.01.19. 11:35:31
2018.01.19. 12:29:05
Na pont az ilyen nyakatekert fordulatok miatt nézek én kerekedő szemmel a katolikusok szokásaira meg arra, hogy miként próbálják a szokásaikat megindokolni.
Vesd össze ezzel:
"Nálunk ez nem így van, de semmi gondunk a keleti egyházak gyakorlatával."
Szerinted egy házas pópa mellékállásban szolgálja az istenét, hisz szerinted a főállása a családja. De persze semmi gondotok vele, csak mégis a szüzesség lényegileg hozzátartozik ahhoz, hogy az isteneteknek szentelje magát valaki.
Szóval csak a katolikus vonal a tutiság. Lényegében.
Ezer év alatt se sikerült ezt kibogozni, ahogy látom. És ezek csak a formális kérdések...
"szóval mivel 40-42 évesek és szerinted már úgyse kellenek senkinek, legalább visszamenőleg kérdőjelezed meg a szándékuk komolyságát?"
Hát én nagyon remélem, hogy azért volt valami akció az életükben, mert ha nem az elég szomorú. És ha semmi se volt, akkor különösen nem nagy truváj szüzességi fogadalmat tenni 40+ évesen. Miről mondanak le? Ami sose volt az életükben és valószínűleg má nem is lesz?
Mondom, számomra a katolikus egyház pont olyan egzotikum, mintha az óegyiptomi vallási kultuszokról olvasnék. Nyitottan állok a katolikus dolgokhoz is, mint ahogy mindenhez az életben, de néha nehezebb megfejteni, megérteni a miérteket, ésba logikát a dolgaitokban, mint egy közép-amerikai indián mítosz vagy egy afrikai törzsi varázslat esetében. Szerintem a katolikusok 90%-a is csak követi a többit, de kérdést sose tenne fel arról, hogy miért kell ezt vagy azt elhinni vagy csinálni.
Mikrobi 2018.01.19. 12:53:06
A házas póla mellékállásban gyakorolja a papi hivatását és a családi életét is. Mindkettő megsínyli a másikat. Nem beszélve arról, hogy a feleségének mekkora áldozat ez! Persze az normális, hogy ő ezt önként vállalta, az, hogy egy szerzetes, vagy akár egy ilyen "felszentelt" szűz is, az nem létezik, de legalábbis nem normális.
"Hát én nagyon remélem, hogy azért volt valami akció az életükben" - gratulálok! Talán még te se kufircolsz 24 órában és biztos van pár tett, amire büszkébb vagy, mint egy jó szex. Na, most képzeld el, hogy van, aki igyekszik minden energiáját, idejét ilyen dolgokra összpontosítani és nem vágyik a szexre. Sajnos házas férfiakat ismerek ilyet jó párat (tudod, a papoknak sok mindent elmondanak, főleg az emiatt szenvedő feleségek), úgyhogy egyáltalán nem lehetetlen, hogy nők is képesek lennének rá.
40+ évesen lemondani valamiről, amit eddig is gyakoroltak, egy JEL. Jel, amit meg lehet mutatni egy ilyen cikkben, hogy lehetséges másoknak is.
Tapsihapsi 2018.02.01. 13:51:31
Mikrobi 2018.02.04. 06:00:17