Stephan Ackermann, a németországi Trier püspöke bejelentette, hogy az egyházmegyéje bezárja majdnem az összes plébániáját.
Ahogy a Gloria.tv beszámol róla: a trier-i egyházmegye, ami a legrégebbi egyházmegye Németországban, felszámolja 903 plébániáját, 35-re csökkentve azok számát. Az intézkedést Stephan Ackermann püspök jelentette be pénteken egy egyházmegyei tájékoztató gyűlésen, Trierben. Bejelentése során a püspök "válságról" beszélt.
Ackermann püspök elismerte, hogy az új plébániáknak semmi közük nem lesz a hagyományosakhoz "a nevüket leszámítva".
Ahogy korábbi híreinkben is tudósítottunk róla, a németországi (liberális) egyház válsága egyre nagyobb méreteket ölt.
Nemrég München-Freising érseke, egyben a német püspöki konferencia elnöke, és nem mellesleg a trier-i egyházmegye előző püspöke, Reinhard Marx bíboros tárt fel megdöbbentő tényt: a 2016-os évben az 1,7 milliós katolikus lakosságú müncheni érsekség szemináriumába mindössze egyetlen papnövendék jelentkezett, az ott tanuló 19 papnövendék mellé. Emellett két német egyházmegye idén már egyetlen papot sem szentelt.
IstvanNy 2017.06.19. 02:36:40
Annyiszor imádkoztunk már szentmisék Euch. imáiban is, hogy az Egyház "az Egység jele és eszköze legyen", meg "add meg teljes egységét"... - de vajon a gyakorlatban és a felekezeti tanítások különbségei terén mennyit teszünk a közeledésért? Ha már elvileg egyetemes a hitünk a szó eredeti értelmében...
IstvanNy 2017.06.19. 02:45:47
János Dunai 2017.06.19. 11:37:34
Mikrobi 2017.06.19. 16:35:49
Mikrobi 2017.06.19. 16:37:53
willson 2017.06.19. 19:12:13
IstvanNy 2017.06.20. 00:37:19
Szerintem egyértelműen kiolvasható a tegnapi hozzászólásomból is, hogy "egyetemes a hitÜNK a szó eredeti értelmében" + eucharisztikus imákra utalás stb.
Attól még: a házasság szentségét pedig ugyebár nem az eh. szolgáltatja ki, hanem a felek egymásnak. Ami gyónásban történik, az is történhet máshogy is. A papságnak is nézhetnénk az általánosabb értelmezését.
Tévedésnek tartom, hogy mindegynek nevezted számomra, hogy ostya vagy Krisztus teste. Ha jobban tudnád, mit is értenek intercommunio alatt, valószínűleg nem írtál volna olyan badarságot róla. Épp azoknak lenne elérhető, akik személyes hitükkel vallják az átváltozást.
Elárulnád, Te miért épp katolikus vagy, s miért nem pl. orthodox? Ha a keleti egyház-részlet által dominált területen vagy egyszerűen orthodox családba születtél volna, akkor most milyen hitet vallanál? S ha épp reformátusok lettek volna a szüleid?
Ami Luthernél kivágta a biztosítékot, az a helyzet már megért a változásra. Ha nem Ő állt volna fel, megtette volna más. Ahogy a névleg katolikus cím alatt futó vezető reagált, az is hagy kívánnivalót maga után. Korszakalkotónak tartom, ahogy Ferenc pápa evangélikusékkal közös nyilatkozatot fogalmazott meg és írt alá svédéknél tavaly ősszel, melyben elismerték, hogy mindannyian felelősek vagyunk, kölcsönösen. Mindannyiunknak van mit változtatni, van hova fejlődni. Vagy talán ne fogadnád el egyházunk vezetőjének tekintélyét? Így kezdte anno néhány más felekezetű is, akiket most a testvérség helyett mintha kívül látnál...
Vö. "Ha tehát száddal vallod, hogy Jézus az Úr, és szívedben hiszed, hogy Isten feltámasztotta a halálból, üdvözülsz." (Róm 10,9) Akkoriban ugye még nem tört ketté az egyház a politikai nyomásra is erősített, majdnem mondvacsinált filioque-vita miatt (látszólag), a Lélek "származásáról".
Szívesen folytatnád személyesen, szóban, pl. egy mise után? :)
IstvanNy 2017.06.20. 00:41:59
Mikrobi 2017.06.20. 11:15:36
Hogy én miért pont katolikus vagyok, abban elsősorban az Isten gondoskodását látom. De azért nekem is van hozzá közöm, ui. nem csecsemőkoromban kereszteltek és volt lehetőségem minimum két felekezet tanítását megismerni legalább kis részben a keresztségem előtt.
Az, hogy Luther létező problémákat ostorozott, nem jelenti azt, hogy más is kidobta volna a szentségeket, az egyháztant, a szentek tiszteletét, sőt, még a Szentírás jó pár könyvét is. Az, hogy a pápa közös nyilatkozatot írt alá a (csak svéd!) evangélikusokkal, nem jelenti azt, hogy már megszűnt minden különbség a protestánsok és katolikusok között. Hogyne fogadnám el Ferenc pápa tanítását, cselekedeteit?!
Hogyan gondoltad egy mise utáni beszélgetést? Hol?
IstvanNy 2017.06.20. 14:56:51
Nemcsak más felekezetűeknek, hanem katolikusoknak is van mit feladni, pl. a másokat elátkozó megnyilvánulásokat a korábbi méltatlan vitában.
Luther értelmezésemben nem kidobott bizonyos dolgokat, hanem más hangsúlyokra, arányokra váltott elsősorban. Loyolai Ignác is tett hasonlót, eretnek-gyanúsnak is bélyegezték, de végül győzött az igazság - hogy pl. közvetlen kapcsolatban lehetünk Istennel, közvetítő nélkül is.
Nekem nem tűnt elsőre krisztusinak, amit leírtál, de már jobban értelek. Kérdés, lehet-e valaki katolikusabb annál, mint amennyire keresztény? Az előbbi lehet szokások követése, utóbbi egy személyé. Erre gyúrok. :)
S akár szentmiséből, akár bibliából, kivehető, hogy Egység Jézus célja is.
Sok jó példa látható már manapság a közeledésekre. Svédék azért voltak fontosak, mert oda tartozik a felekezetük központi vezetésének (mostani) székhelye és egyszemélyű képviselője.
Milyen városban vagy községben szoktál gyakrabban előfordulni?
Felvetek még egy, a témába vágó ökumenikus programot:
www.facebook.com/events/133818003834503
Üdv., István
Tapsihapsi 2017.06.22. 01:41:04