A Törvényszövegek Pápai Tanácsának elnöke megerősítette, hogy a Buenos Aries-i püspökök Amoris Laetitiához fűzött értelmezése Ferenc pápa saját rendelkezésének értelmében immár része "az Egyház hivatalos tanításainak".
A Catholic News Service-nek kedden nyilatkozva Francesco Coccopalmerio bíboros azt mondta: "Az a tény, hogy a pápa kérte, hogy a levele és a Buenos Aires-i püspökök értelmezései közlésre kerüljenek az AAS-ben [Acta Apostolicae Sedis, a szentszék hivatalos közlönye - KV szerk.], azt jelenti, hogy Őszentsége ezeknek a dokumentumoknak különleges minősítést adott, ami felemeli őket az Egyház hivatalos tanításainak szintjére."
"Jóllehet a pápa levelének tartalma nem foglal magába tanításokat a hitről és erkölcsről, az az argentin püspökök értelmezéseire mutat rá, és a saját gondolatai hiteles reflexiójaként erősíti meg őket." - magyarázta a bíboros. "Így a két dokumentum együtt a Szentatya hiteles tanítóhivatali megnyilatkozásává vált az egész Egyház számára."
Ahogy tegnapelőtt írtuk, a napokban derült ki, hogy egy a szentszéki államtitkárnak, Pietro Parolin bíborosnak 2017. június 5-én küldött pápai leiratban a Szentatya "hiteles tanítóhivatali megnyilatkozás" rangjára emelte mind azt a magánlevelét, amelyet 2016. szeptember 5-én az argentin püspöki konferencia Buenos Aires-i régiója küldöttének írt, mind a Buenos Aires-i régió püspökei által aznap kiadott instrukciót az Amoris Laetitiáról.
A püspökök instrukciója tavaly vitát kavart, mivel abban úgy értelmezték a pápa szinódus utáni buzdítását, hogy az engedélyezi a szentáldozást olyan, rendezetlen együttélésben lévő pároknak is, akik nem kívánnak lemondani a szexuális érintkezésről, és így az Egyház korábbi tanítása alapján nem felelnek meg a szentáldozáshoz szükséges feltételeknek.
A püspökök "hiteles tanítóhivatali megnyilatkozás" rangjára emelt dokumentumának 5. pontja szerint egy olyan, szentáldozást végezni kívánó elvált és újraházasodott párnak, akik számára még fennáll a lehetőség az (első) házasságuk érvényességének vizsgálatára, "javasolni lehet, hogy önmegtartóztatásban éljenek", a dokumentum azonban ezt nem szükséges és elengedhetetlen feltételként említi, az Egyház eddigi tanításának megfelelően.
A dokumentum 6. pontja már azokról szól, akik számára "nem lehetséges a házassági semmisség kinyilvánítása". Az ő számukra "megkülönböztetést" javasol, azonban ezzel a kiegészítéssel: "Azok számára, akik egy adott helyzetben arra a következtetésre jutnak [ti. ők, saját maguk - KV szerk.], hogy a felelősségüket és büntethetőségüket csökkentő korlátok állnak fent, különösen ha úgy ítélik, hogy kárt okoznának az új kapcsolatban lévő gyermekeknek, az Amoris Laetitia megnyitja a szentgyónáshoz és az Eucharisztiához vezető utat". Az ilyen párok számára a püspökök dokumentuma még megfogalmazandó javaslatként sem említi a (korábban elengedhetetlenül szükséges) testvérként és nővérként önmegtartóztatásban élést.
A Ferenc pápa által megadott "hiteles tanítóhivatali megnyilatkozás" minősítést hagyományosan a hitről és erkölcsről hirdetett tanítások kapják meg, nem pedig a lelkipásztori gyakorlat egyházfegyelmi rendelkezései.
A "hiteles tanítóhivatali megnyilatkozás" minősítést kapott tanításokat az Egyházi Törvénykönyv 752. kánonja alapján a katolikus híveknek "az értelem és az akarat vallásos meghajlásával kell" fogadniuk, aminek kapcsán "kerülniük kell azt, ami ezzel nem egyezik meg", még akkor is, ha a pápa esetleg "nem akarja ezt a tanítást véglegesen kötelezően kijelenteni".