A Vatikán csütörtöki közleménye szerint Ferenc pápa augusztus 2-ai hatállyal átíratta a Katolikus Egyház Katekizmusának 2267. pontját (KEK 2267), amely az Egyház halálbüntetésről szóló tanítását közli. A hivatalos közleményt a Hittani Kongregáció prefektusa, Luis Ladaria bíboros jegyzi.
A KEK 2267. pontja mostanáig így hangzott:
2267. Az Egyház hagyományos tanítása - a tettes kilétének és felelősségének teljes bizonyítását föltételezve - nem zárja ki a halálbüntetéshez folyamodást olyan esetekben, amikor ez az egyetlen járható út az emberek életének hatékony megvédésére a jogtalan támadóval szemben.
Ha pedig a vérontás nélküli eszközök elegendők a támadó elleni védekezésre és a személyek biztonságának megőrzésére, a hatalom ezekre az eszközökre korlátozódjék, mert ezek jobban megfelelnek a közjó konkrét javainak és inkább összhangban állnak az emberi személy méltóságával.
Napjainkban ugyanis, mivel az állam olyan lehetőségekkel rendelkezik, melyekkel hatékonyan tudja büntetni a bűntényt, ártalmatlanná téve elkövetőjét, anélkül, hogy véglegesen megfosztaná a jobbulás lehetőségétől, a tettes kivégzésének szükséges volta "immár nagyon ritka, ha egyáltalán előfordul". (II. János Pál pápa: Evangelium vitae kezdetű enciklikája, 56.)
A KEK ugyanezen pontja mától így hangzik [hivatalos magyar fordítás még nem készült, az alábbi a KV saját fordítása]:
2267. Azt, hogy a törvényes hatóság egy igazságos tárgyalást követően halálbüntetéshez folyamodik, sokáig megfelelő és elfogadható, jóllehet szélsőséges válasznak tartották bizonyos bűncselekmények súlyosságára, a közjó megvédésének eszközeként.
Ma azonban egyre nagyobb a megértése annak, hogy a személy méltósága nem veszik el rendkívül súlyos bűncselekmények elkövetése után sem. Emellett az állam által kiszabott büntető szankciók új felfogása jelent meg. Végül, a fogvatartásnak hatékonyabb rendszerei alakultak ki, amelyek biztosítják az állampolgároknak járó védelmet, miközben nem fosztják meg véglegesen a bűnöst a megjavulás lehetőségétől.
Következésképpen az Egyház az Evangélium fényében azt tanítja, hogy "a halálbüntetés megengedhetetlen, mivel az a személy sérthetetlensége és méltósága elleni támadás" [1], és elkötelezetten munkálkodik azon, hogy világszerte eltörlésre kerüljön.
_______________________
[1] Ferenc pápa, Beszéd az Új Evangelizáció Pápai Tanácsa által szervezett találkozó résztvevőihez, 2017. október 11.; L’Osservatore Romano, 2017. október 13., 5.
A Katekizmus új pontjába foglalt tanítás ellentmond az Egyház eddigi, következetes folytonosságban lévő tanításával, amely megfelelő (és ma ritka) körülmények között, a közösségi önvédelem szándékával erkölcsileg megengedhetőnek mondta ki a halálbüntetés alkalmazását.
A Hittani Kongregáció, Joseph Ratzinger (a későbbi XVI. Benedek pápa) vezetésével 2004. júliusában még világossá tette, hogy "a halálbüntetés alkalmazásáról lehetséges a vélemények legitim sokszínűsége a katolikusok között", akár a pápa véleményével szemben is: "Ha [...] egy katolikus ellenkezne a Szentatyával a halálbüntetés alkalmazásában [...], emiatt nem válna méltatlanná arra, hogy szentáldozáshoz járuljon." A Katekizmus új pontja a katolikusok számára (elvben) bezárja a lehetőséget "a vélemények legitim sokszínűsége" előtt a halálbüntetés alkalmazásáról (lásd pl. legutóbb Ranjith bíboros véleményét erről).
Az új 2267-es pont a megváltoztatott tanításhoz emellett meglehetősen furcsa és ellentmondásosnak tűnő indoklásokat közöl.
Az Egyház ugyanis mindig vallotta, hogy "a személy méltósága nem veszik el rendkívül súlyos bűncselekmények elkövetése után sem"; nem világos ezért, miért hivatkozik a pont indoklásként ennek "egyre nagyobb megértésére".
Nem kevésbé homályos az sem, mit jelent a második indoklásként közölt "új felfogás" a büntető szankciókról, amely a pont szerint indokolja az Egyház halálbüntetésről szóló tanításának átírását.
Az új pont utolsó bekezdése azonban végképp érthetetlenné teszi az előző bekezdésben közölt indoklásokat. Míg az előbbi ugyanis a körülmények megváltozásával indokolja a halálbüntetés mai megengedhetetlenségét, addig az utolsó bekezdés szerint maga a halálbüntetés belső természete az, ami Krisztus evangéliumának ellentmond, emiatt az semmilyen szándékkal és körülmények között nem megengedhető (és - ahogy ezt Ferenc pápa a hivatkozott beszédében ki is mondta - a történelem során nem lett volna megengedhető sohasem). Erről részletesebb elemzést egy korábbi cikkünkben már közöltünk.
A KEK váratlan és precedensértékű átírására érkező reakciókkal foglalkozni fogunk.
Kapcsolódó cikkeink:
- Új szál az "Amoris Laetitia" válságban: Ferenc pápa a halálbüntetésről téved
- Katolikusok érvei a halálbüntetés mellett
- Hittani Kongregáció: "Méltónak lenni az Oltáriszentség vételére - Általános elvek"
- A teljes cikklistánk a halálbüntetésről
IC XC NIKA 2018.08.02. 20:57:02
IC XC NIKA 2018.08.02. 20:58:45
quintius 2018.08.06. 10:26:01
Gratia Copiosa 2018.08.08. 19:24:05
XVI. Benedek a papok eveben a Szent Peter teren a katekizmust biztos eligazitonak ajanlotta a tobb tizezer jelenlevo papnak.
Mi a biztos ezutan? Mi lesz a kovetkezo ezutan amit biztosnak veltunk es egyszeriben semmit sem szamit? Megrendult a Katolikus Egyhaz Katekizmusaban a bizalom, hiszen, ha ez nem helyes benne, akkor a tobbi sem. Lehet eddig XVI. Benedekre tekintettel tartjak vissza magukat, aki 23 evig II. Janos Pal kozvetlen es legnagyobb tamasza volt teologiai kerdesekben. Minden fontos ugyben kerte a tanacsat.
Raadasul az iszlam civil mohamedanjai kereszteny varandos noket beleznek ki erzestelenites nelkul, miutan megeroszakoltak oket. Ezt a Catholic Herlad-ban olvastam a Kongoi Katolikus Puspoki kar hyilatkozata ismerteteseben. Akkor mar a kalifatus meszarolta " soha nem latott kegyetlenseggel" a keresztenyeket Irakban,, Sziriaban. Kongoban 1995 es 2015 kozitt 6 millio tobbsegeben katolikust oltek meg ugyanugy mint a Kozel-Keleten. Tehat ez a bestialitas az iszlam Szent Haboru eszkoze.CNN -ben lattam : Mumbai 2009. Tadj Mahal hotel elleni Szent Haboru tamadast percrol percre. 4 helyen tamadtak a mohamedanok. A hotel utan a zsido hazat mutattak, ahol egy fiatal rabbi es felesege es masok eltek. A rabbi feleseget aki 6 honapos varandos volt megeroszakolfak, felvagtak a hasat es a gyereket megoltek, ugyanugay ahogy tettek Kongoban mas civil mohamedanok. A ferjet kivegeztek. A 2 eves kisfiukat az indiai baby sitter mentette ki a hazbol. Mindezt a CNN-ben lehoztak. Ki tudja milyen poltikai cellal, hiszen a CNN iszalm orszagok es CIA finansairozta media es a mohamedan terroristak pakisztani kikepzotarbol hajoztak Mumbaiba. A Pakisztani bazisrol minden egyes terrorista egy kontrollerrel volt folyamatosan telefonon osszekotve, akiket vegig utasitottak, iranyitottak oket a meszarlasra.
A telefonbeszelgeteseket a CNN egy ev mulva szinten lehozta a zsido hazban tortenteket es a haz belsejet bemutatva. A rabbi es felesege rengeteg szocialis munkat vegzett az indiaik kozott, de ez nem szamit a mohamedanoknak semmit, plane ha zsido csinalja.
Szaud Arabiaban 2015-ben mar az atlag 100 allamilag elrendelt lefejezest mar abszolvaltak, de decemberig meg hatra volt 150 volt Al Kaida tag kivegzese.
Most a mohamedanokat vedi ez a valtoztatas? Nem. Hiszen ugyanerre a munkara vannak beengedve Europaba. Semmi biztositek sincs arra, hogy nem az tortenik itt mint a Kozel Keleten es 46 teruleten a vilagnak ahol kulonfele megnevezessel de az iszlam nyomul Eszak ea Del fele.
Azt hiszem erre nagyon sokan gondolnak ma az egesz vilagon. Cui prodest?
Gratia Copiosa 2018.08.16. 12:13:53