Megszólalt az újraházasodott elváltak áldoztatásával kapcsolatban az olasz Angelo Scola bíboros, akit a 2013-as konklávé legesélyesebb pápajelöltjének tartottak.
Milánó korábbi érseke egy interjúkötetben kelt az Egyház tanításának védelmére, ragaszkodva ahhoz, hogy az újraházasodott elvált személyek nem részesülhetnek az Oltáriszentségben, hacsak el nem kötelezik magukat amellett, hogy "teljes önmegtartóztatásban" élnek.
Scola bíboros szerint ez a tanítás "bensőleg hozzátartozik a keresztény házasság lényegéhez", mivel a házasság köteléke szoros kapcsolatban áll Krisztus és az Egyház közötti kötelékkel.
Elmondása szerint a bíboros ezt a véleményét személyesen Ferenc pápának is kifejtette, egy magánkihallgatása alkalmával.
A 2014-2015-ös családszinódusokon heves vita folyt a püspökök között a hagyományos tanításról. Walter Kasper bíboros azt az álláspontot képviselte, hogy az újraházasodottak részesülhetnek az Oltáriszentségben még akkor is, ha kitartanak az új partnerükkel folytatott szexuális élet mellett.
A püspökök többsége azonban meggyőzhetetlen volt erről, amit a szinódusokat lezáró 2016-os buzdítás, az Amoris Laetitia nem tükröz. A buzdítás és Ferenc pápa azt követő kijelentései egymásnak ellentmondó értelmezéseket kapott püspököktől és teológusoktól egyaránt.
Málta püspökei például kijelentették, hogy az Amoris Laetitia szerint "lehetetlen" önmegtartóztatásban élni egy újraházasodás után. A kanadai Alberta és az észak-nyugati régió hat püspökének Amoris értelmezése azonban megerősítette az Egyház hagyományos tanítását ebben.
Más püspökök és püspöki konferenciák egymásnak szintén ellemondó értelmezéseket adtak ki (a legutóbbi összefoglalónkat erről lásd itt). Mindeközben a világ legtöbb püspöki konferenciája, Magyarországét is beleértve, a kérdésben a hallgatást választotta.
Az új interjújában, amelyből a L'Espresso nevű oldal közölt részleteket, Scola bíboros azt mondta: a probléma lényege az, hogy a házasság és az Oltáriszentség egymással bensőséges kapcsolatban állnak. A bíboros szerint ugyanos az Oltáriszentség "a Krisztus és az Egyház közötti házastársi szeretet szentsége".
A bíboros szerint mivel az Oltáriszentség a házasságnak is alapját képezi, az, aki kilép egy házasságból, és egy új együttélésre lép "kizárja magát az Oltáriszentségből".
Az újraházasodott elváltak áldoztatási tilalma nem büntetés, ami feloldható vagy enyhíthető, hanem bensőleg hozzátartozik a keresztény házasság lényegéhez, aminek alapja a vőlegény Krisztus az Egyháznak, mint menyasszonyának adott eucharisztikus ajándéka.
- nyilatkozta Scola bíboros.
Scola bíboros érvelése Szent II. János Pál pápa 1981-ben kiadott Familiaris Consortio buzdítását követi. A lengyel pápa ebben kijelentette: "az Egyház megerősíti a Szentírásra támaszkodó hagyományát, mely szerint a válás után újra megházasodott híveket nem engedi szentáldozáshoz járulni."
János Pál pápa ebben az összefüggésben így írt a házasság és az Eucharisztia kapcsolatáról: "ők maguk akadályozzák meg, hogy szentáldozásban részesülhessenek, mert állapotuk és életkörülményeik objektíven ellentmondanak annak a Krisztus és Egyháza közötti szeretetnek, amelyet az Eucharisztia jelez és megvalósít."
II. János Pál pápa ezen tanítását később a Hittani Kongregáció (lásd itt és itt) és XVI. Benedek pápa is többször megerősítette.
Scola bíboros a nyilatkozatában János Pál pápát követte abban is, hogy az újraházasodott személyek akkor járulhatnak csak szentáldozáshoz, ha előbb szentgyónást végeznek, és elkötelezik magukat a teljes önmegtartóztatás mellett.
A bíboros ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy az Amoris Laetitia nem az első olyan dokumentum, amivel az Egyház "figyelmet" és "érzékenységet" tanúsít az elvált katolikusok felé. Ahogy Scola bíboros emlékeztetett rá, XVI. Benedek pápa 2012-ben azt mondta: "nem elegendő, hogy az Egyház kifejezi a szándékát e személyek szeretetére, hanem látniuk és érezniük is kell ezt a szeretetet." Benedek pápa ehhez hozzátette: "a szenvedésük, amennyiben azt szívből elfogadják, ajándék az Egyház számára".
Ahogy nemrég beszámoltunk róla, Scola bíboroséhoz nagyon hasonló álláspontot fejezett ki a holland Willem Eijk bíboros is, kizárva az újraházasodott elváltak áldoztatásának lehetőségét.
A két bíboros határozott állásfoglalása különösen érdekes annak fényében, hogy mint tavaly december elején kiderült, Ferenc pápa "hiteles tanítóhivatali megnyilatkozásnak" nyilvánította a saját egykori földrajzi régiója püspökeinek Amoris Laetitia értelmezését, amely az újraházasodottaknak az önmegtartóztatás feltétele nélküli áldoztathatósága mellett foglalt állást. Az "ötletgazda" Walter Kasper bíboros akkor nyílt publicisztikában ünnepelte a kezdeményezése "győzelmét".