Az alábbiakban négy olyan idézetet közlünk, amelyek a katolikusok számára a halálbüntetés kérdésében tanítóhivatali tekintéllyel adnak eligazítást. [FRISSÍTÉS 08.23: A listát XIII. Leó pápa megnyilatkozásával kiegészítettük.]
Kapcsolódó bejegyzéseink:
- Ferenc pápa átírta a Katolikus Egyház Katekizmusát
- Új szál az "Amoris Laetitia" válságban: Ferenc pápa a halálbüntetésről téved
- Katolikusok érvei a halálbüntetés mellett
***
1. Szent Pál apostol
A felsőbb hatalom nem arra való, hogy elijesszen a jótettől, hanem a rossztól. Azt szeretnéd tehát, hogy ne kelljen a hatalomtól tartanod? Tedd a jót, és megdicsér. Isten eszköze az ugyanis a te javadra. De ha rosszat teszel, félj, mert nem hiába viseli a kardot. Isten eszköze ugyanis, hogy végrehajtsa az ítéletet a gonosztevőn.
Pál apostol levele a rómaiakhoz 13,3-4.
2. Római Katekizmus
Az 1566-ban, a Trienti Zsinat után kiadott "Római Katekizmus" (Catechismus Romanus) volt az Egyház Katekizmusa egészen 1992-ig, amikor azt hasonló szerkezettel és tanításbeli folytonossággal, de megújított nyelvezettel "A Katolikus Egyház Katekizmusa" (Catholicae Ecclesiae Catechismus) váltotta fel. A Római Katekizmus ma is használható és érvényben lévő egyházi dokumentum, a beszerzését és olvasását mindenkinek jó szívvel ajánljuk.
A Római Katekizmus a halálbüntetésről:
A törvényes emberölés egy másik fajtája a világi hatóságokra tartozik, akikre élet és halál feletti hatalom bízatott, a bűnös megbüntetésének és az ártatlan megvédésének törvényes és bírói gyakorlásán keresztül. E hatalom igazságos használata, mely távol esik a gyilkosság bűntettétől, a kimagasló engedelmesség cselekedete e parancsolat iránt, mely a gyilkosságot tiltja. A parancsolat végső célja az emberi élet megőrzése és védelme. Mármost a világi hatóság által kiszabott büntetések, a bűncselekmények törvényes megtorlóiként, természetes módon e végcélra irányulnak, mivel az életet védelmezik a bántalmazás és erőszak elfojtásával. Ahogy Dávid mondja: 'Reggelenként megsemmisítem az ország bűnöseit, száműzöm az Úr városából a gonoszakat mind.' (Zsolt 101,8)
Catechismus Romanus, Capitulum VI, 4.
3. III. Ince pápa
III. Ince pápa (1160-1216) egy 1208. december 18-án írt pápai levelében ítélte el a valdens eretnekek azon álláspontját, mely szerint a világi igazságszolgáltatás halálos bűnt követ el (a körülményektől függetlenül mindig) a halálbüntetés alkalmazásával. A pápának ezt az elítélő határozatát a "Denzinger" összefoglaló is hiteles tanítóhivatali megnyilatkozásként tartalmazza.
III. Ince pápa a halálbüntetésről:
A világi hatalomra vonatkozóan megerősítjük, hogy halálos bűn terhe nélkül hozhat halálos ítéletet, feltéve hogy a büntetés kivitelezésében nem gyűlöletből, hanem megfontoltan, nem elhamarkodottan, hanem körültekintően cselekszik.
III. Ince pápa, DS 795/425.
4. XIII. Leó pápa
Mindkét törvény, az is, amelyet a természetes ész világossága, s az is, amelyet az Istentől sugalmazott Írások nyilatkoztattak ki, szigorúan megtiltja, hogy nyilvános eljárásokat kivéve bárki embert öljön vagy sebesítsen meg, hacsak a szükségből, mert saját életét kell ezáltal megvédenie.
XIII. Leó pápa, "Pastoralis officii" levél Németország és Ausztria püspökeinek, 1891. szeptember 12. (ASS 24, 1891/92, 204-206.; DS 3272)
IC XC NIKA 2018.08.04. 10:31:30
IC XC NIKA 2018.08.04. 10:44:14
Gratia Copiosa 2018.08.05. 20:25:39
A Humane vitae utan ezzel az apostoli levellel kellene foglalkozni, mert ma az Igazsag ragyogasara megszentelt kezek vetnek arnyekot.
Nagy tevedes, hogy a papai megnyilatkozasok az igazsag es erkolcs vonatkozasaban egyhazi belugy. Az egesz emberiseg sorsat befolyasolja es az egyetlen hang amire odafigyelnek es varjak az utmutatast vagy pozitiv vagy negativ elojellel.
Most ez a so elvesztette a izet es ezert szet fogjak taposni, mert az Igazsag hangjara minden ember raismer es a hamisitott sot kikopik.