Az Egyház tanítóhivatalának megnyilatkozásai a halálbüntetésről
2018. augusztus 04. írta: Katolikus Válasz

Az Egyház tanítóhivatalának megnyilatkozásai a halálbüntetésről

Az alábbiakban négy olyan idézetet közlünk, amelyek a katolikusok számára a halálbüntetés kérdésében tanítóhivatali tekintéllyel adnak eligazítást. [FRISSÍTÉS 08.23: A listát XIII. Leó pápa megnyilatkozásával kiegészítettük.]

Kapcsolódó bejegyzéseink:
- Ferenc pápa átírta a Katolikus Egyház Katekizmusát
- Új szál az "Amoris Laetitia" válságban: Ferenc pápa a halálbüntetésről téved
Katolikusok érvei a halálbüntetés mellett

***

1. Szent Pál apostol

38411932_1869398859787894_6799310349171425280_n.jpg

A felsőbb hatalom nem arra való, hogy elijesszen a jótettől, hanem a rossztól. Azt szeretnéd tehát, hogy ne kelljen a hatalomtól tartanod? Tedd a jót, és megdicsér. Isten eszköze az ugyanis a te javadra. De ha rosszat teszel, félj, mert nem hiába viseli a kardot. Isten eszköze ugyanis, hogy végrehajtsa az ítéletet a gonosztevőn.

Pál apostol levele a rómaiakhoz 13,3-4.


2. Római Katekizmus

38292759_1869350686459378_2154045176912281600_n.jpgAz 1566-ban, a Trienti Zsinat után kiadott "Római Katekizmus" (Catechismus Romanus) volt az Egyház Katekizmusa egészen 1992-ig, amikor azt hasonló szerkezettel és tanításbeli folytonossággal, de megújított nyelvezettel "A Katolikus Egyház Katekizmusa" (Catholicae Ecclesiae Catechismus) váltotta fel. A Római Katekizmus ma is használható és érvényben lévő egyházi dokumentum, a beszerzését és olvasását mindenkinek jó szívvel ajánljuk.

A Római Katekizmus a halálbüntetésről:

A törvényes emberölés egy másik fajtája a világi hatóságokra tartozik, akikre élet és halál feletti hatalom bízatott, a bűnös megbüntetésének és az ártatlan megvédésének törvényes és bírói gyakorlásán keresztül. E hatalom igazságos használata, mely távol esik a gyilkosság bűntettétől, a kimagasló engedelmesség cselekedete e parancsolat iránt, mely a gyilkosságot tiltja. A parancsolat végső célja az emberi élet megőrzése és védelme. Mármost a világi hatóság által kiszabott büntetések, a bűncselekmények törvényes megtorlóiként, természetes módon e végcélra irányulnak, mivel az életet védelmezik a bántalmazás és erőszak elfojtásával. Ahogy Dávid mondja: 'Reggelenként megsemmisítem az ország bűnöseit, száműzöm az Úr városából a gonoszakat mind.' (Zsolt 101,8)

Catechismus Romanus, Capitulum VI, 4.


3. III. Ince pápa

38600145_1870097273051386_819815970116730880_n.jpgIII. Ince pápa (1160-1216) egy 1208. december 18-án írt pápai levelében ítélte el a valdens eretnekek azon álláspontját, mely szerint a világi igazságszolgáltatás halálos bűnt követ el (a körülményektől függetlenül mindig) a halálbüntetés alkalmazásával. A pápának ezt az elítélő határozatát a "Denzinger" összefoglaló is hiteles tanítóhivatali megnyilatkozásként tartalmazza.

III. Ince pápa a halálbüntetésről:

A világi hatalomra vonatkozóan megerősítjük, hogy halálos bűn terhe nélkül hozhat halálos ítéletet, feltéve hogy a büntetés kivitelezésében nem gyűlöletből, hanem megfontoltan, nem elhamarkodottan, hanem körültekintően cselekszik.

III. Ince pápa, DS 795/425.

 

4. XIII. Leó pápa

38665667_1876201382440975_5543114556340961280_n.jpg

Mindkét törvény, az is, amelyet a természetes ész világossága, s az is, amelyet az Istentől sugalmazott Írások nyilatkoztattak ki, szigorúan megtiltja, hogy nyilvános eljárásokat kivéve bárki embert öljön vagy sebesítsen meg, hacsak a szükségből, mert saját életét kell ezáltal megvédenie.

XIII. Leó pápa, "Pastoralis officii" levél Németország és Ausztria püspökeinek, 1891. szeptember 12. (ASS 24, 1891/92, 204-206.; DS 3272)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IC XC NIKA 2018.08.04. 10:31:30

Élet és halál egyedüli ura Isten! A gonoszságunkat pedig Isten nem halállal bünteti, hanem egyszülött fiát adta a gonoszokért, hogy életünk és reményünk lehessen. Tehát milyen jogon helyezi az ember önmagát Isten fölé? Ha Isten megbocsájtott nekünk, mi miért akarjuk mások halálát? És mi a garancia arra, hogy akit megölünk, annak esélye sincs a megtérésre??

IC XC NIKA 2018.08.04. 10:44:14

Különben Pál apostol logikája alapján a keresztényüldözések jogosak voltak. Hiszen a felső, állami hatalomra veszélyt jelentett az új hit, mert ellentétben állt a Római "erkölcsökkel". A kard pedig Isten akaratából(?) náluk volt. És használták is! Ezek szerint jogosan...

Gratia Copiosa 2018.08.05. 20:25:39

A Katolikus Egyhaz Katekizmusa, melyet Ratzinger biboros vezetesevel ex iranyitasaval keszult, Ii. Janos Pal Veritas splendor enciklykajaval kell egyuttolvasni. Ez az enciklyka kozos mu Ratzinger biborossal.
A Humane vitae utan ezzel az apostoli levellel kellene foglalkozni, mert ma az Igazsag ragyogasara megszentelt kezek vetnek arnyekot.
Nagy tevedes, hogy a papai megnyilatkozasok az igazsag es erkolcs vonatkozasaban egyhazi belugy. Az egesz emberiseg sorsat befolyasolja es az egyetlen hang amire odafigyelnek es varjak az utmutatast vagy pozitiv vagy negativ elojellel.
Most ez a so elvesztette a izet es ezert szet fogjak taposni, mert az Igazsag hangjara minden ember raismer es a hamisitott sot kikopik.
süti beállítások módosítása